#ဟိမ၀ႏၱာသို႔တမ္းခ်င္း
#ေနဝင္းျမင့္
“အဲဒီတဲကေလးထဲ
အေမလဲေလ်ာင္းေနေပါ့…။
အေမ… ကၽြန္ေတာ္ေရာက္လာၿပီအေမ
အေမ… ကၽြန္ေတာ့္ကို ထၿပီး ႏႈတ္ဆက္ပါဦးအေမ
အေမ့ေျခအစံုကုိ ေပြ႕ဖက္
အသံမထြက္ဘဲ ကၽြန္ေတာ္ငိုတယ္။
ထန္းပင္ျမင့္ျမင့္ၾကီးေပၚက
ရြက္ေဟာင္းေျခာက္ေတြ
တရွဲရွဲျမည္လုိ႔….။” (ပုိင္စုိးေ၀)
ေဆာင္းရဲ႕ည။ ခရစၥမတ္အၾကိဳညမို႔ အျပင္မွာ ႏွင္းေတြ ရွိေနလိမ့္မည္။ အေမကေတာ့ ေဆာင္းကိုလည္း မသိ။ ေနာက္ဆံုး ထြက္သက္ကေလးကိုေတာင္ သတိႏွင့္ ရႈမွတ္သြားႏုိင္ခဲ့ရဲ႕လားမသိ။ ေဆးစိမ္းေရာင္ေတြ မြဲေသြ႕ေနေသာ အိမ္ခန္းကေလးထဲက ခုတင္ေဟာင္းေလးေပၚမွာ ေလးလံေသာ သတၱဳတံုးတစ္တံုးလို ရွိေနေလသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ေလာက္တုန္းကလည္း သည္ခုတင္ကေလးေပၚမွာပဲ အေဖဆံုးခဲ့သည္။
အခုလည္း သည္ခုတင္ေလးေပၚမွာပဲ အေမဆံုးေလသည္။ ေခါက္၍ သိမ္း၍ရေသာ သည္သံခုတင္ေလးကလည္း အေမႏွင့္ အေဖ၏ “အိမ္ေထာင္ဦးအမွတ္တရ” ပစၥည္းေလးမွန္း ကၽြန္ေတာ္သိပါသည္။ တစ္ခါတစ္ခါ အေမကိုယ္တုိင္ စုတ္တံေဟာင္းကေလးႏွင့္ ပန္းခ်ီဆရာမတစ္ေယာက္ ပတၱဴဖ်င္ေတြကို ေဆးသုတ္ေနသလုိ သုတ္ေနတတ္သည္။ သည္ခုတင္ေလးက သေဘၤာေဆးရသည့္အေပၚ မူတည္ကာ တခ်ိဳ႕ႏွစ္ေတြမွာ အနီ၊ တခ်ိဳ႕ႏွစ္ေတြမွာေတာ့ စိမ္းပုပ္ပုပ္၊ တစ္ခါတစ္ခါေတာ့လည္း နီညိဳေရာင္။ အေဖ့ေျခေထာက္ေတြကို သူ႕လက္ဖ၀ါးၾကမ္းေတြနဲ႔ တယုတယ ဆုပ္နယ္ေပးတတ္ေသာ အေမ၊ အိပ္ရာထဲမွာ အညစ္အေၾကးေတြ ေပစြန္းေနတတ္ေသာ ပုဆိုးအက်ႌေတြကို ဖြဖြညင္ညင္ လဲလွယ္ေပးတတ္ေသာ အေမ၊ ေဆးေၾကာက္ေသာ အေဖ့ကို ဘာစကားတစ္ခြန္းမွ မဆိုဘဲ ေ၀သီေသာ္လည္း ဂရုဏာရည္ေတြ ေတာက္လက္ေနတတ္သည့္ မ်က္လံုးေတြႏွင့္ ေဆးခါးရည္ေတြ တိုက္ေနတတ္သည့္ အေမ၊ အေဖ့ ေနာက္ဆံုးရက္ေတြတုန္းက မခြဲတမ္းမထတမ္း မ်က္ေတာင္မပုတ္ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ေသာ အေမ။
သူ႕အလွည့္မွာေတာ့ သံခုတင္ေလးေပၚမွာပဲ ၾကိဳးေတြေျဖေလ်ာ့ထားေသာ ရုပ္ေသးရုပ္ကေလးလို ပံု႔ပံု႔ရံု႕ရံု႕ကေလး ရွိေနျပန္ေလသည္။ နဂိုကပင္ ပိန္သြယ္ပါးလ်ားေသာ အေမသည္ ခုတင္ေလးေပၚမွာ ခပ္တင္းတင္းက်စ္ထားေသာ ခ်ည္ခင္စကေလးလို ေသးက်စ္စြာ ရွိေနသည္လို႔ပဲ ေျပာႏုိင္ေတာ့သည္။
တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ အေမ့ကုိ ၾကည့္ရင္းက သံသတၱဳတစ္တံုး ခ်ည္ခင္စကေလးတစ္စ၊ ရုပ္ေသးရုပ္ကေလးတစ္ရုပ္ စသည္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ခံစားေနရသည္။ အေမ့ဆံစ ဆြတ္ဆြတ္ေဖြးေဖြး တိုတိုမွ်င္မွ်င္ေတြက ကၽြန္ေတာ္ မ၀တမ္းနမ္းရႈတ္ခဲ့ဖူးေသာ အေမ့နဖူးက်ဥ္းကေလးပၚမွာ ေခ်ာက္ခ်ားဖြယ္ ၀ဲက်ေနသည္။ ဆံစေတြကို နဖူးေပၚကို ျပန္မ တင္ေပးရင္း အေမ့မ်က္လံုးေတြကို ကၽြန္ေတာ္ၾကည့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကိုသာမက ကမၻာေလာကၾကီးကိုပါ မမွတ္မိေတာ့ဟန္ ညွိဳ႕မိႈင္းေနေလသည္။ သြားေတြ တစ္ေခ်ာင္းမွ မက်န္ေတာ့ေအာင္ က်ိဳးကုန္ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ပါးလ်ားေသာ ႏႈတ္ခမ္းေတြကို တင္းတင္းေစ့ထားဆဲပဲ ျဖစ္၏။ အေမ့လက္ေခ်ာင္းေတြထဲမွာ တင္းတင္းဆုပ္ထားေသာ ဂုဏ္ေတာ္ပုတီးကုိ အသာအယာ ခၽြတ္ယူလိုက္သည့္အခါ၌ အေမ့၀ိညာဥ္သည္ ေ၀းလံေသာ အရပ္ဆီမွာ လြင့္ေမ်ာေနခ်ိန္ျဖစ္လိမ့္မည္ ထင္သည္။
အသက္၀ိညာဥ္ကို “လိပ္ျပာ”လို႔ ဘယ္သူ စေခၚခဲ့ပါသလဲ။ ေရွးသူေဟာင္းတုိ႔ကုိသာ ေက်းဇူးတင္ရေတာ့မည္။ အသက္၀ိညာဥ္သည္ လိပ္ျပာတစ္ေကာင္လို ၀ဲလွည့္လြင့္ေမ်ာရိုးမွန္လွ်င္ အေမ့လိပ္ျပသည္ ေ၀းလ်ားေသာ အရပ္က သူ႕ရြာကေလးဆီသို႔လည္းေကာင္း၊ အစိမ္းေရာင္လိႈင္းေတြလို တျငိမ့္ျငိမ့္ရွိတတ္ေသာ ၾကံရြက္ပင္လယ္မ်ားဆီသို႔လည္းေကာင္း၊ အေမ ေကာက္သင္းေကာက္တတ္ေသာ အေနာက္ဘက္ နတ္ကြန္းစင္ကြင္းဆီသို႔လည္းေကာင္း၊ ညိဳမည္းေရာင္ ေရနံစင္ၾကီးေတြရွိရာ နီညိဳေရာင္ ေျမျပင္မ်ားဆီသို႔လည္းေကာင္း၊ ကိုင္းပင္၊ နာနတ္ရုိင္းပင္၊ ကႏၱာရပင္၊ မိုးနံပင္၊ တမာပင္၊ ဒဟပ္သန္းႏွင့္ ရွားပင္ေတြရွိရာ ေတာင္စြယ္နိမ့္ျမင့္မ်ားဆီသို႔လည္းေကာင္း၊ ျမင္းရိုင္းတစ္ေကာင္လို အဆင္အျခင္မဲ့ လႊားေျပးေနတတ္သည့္ မုန္းေခ်ာင္းေရျပင္ဆီသို႔လည္းေကာင္း၊ စိမ္းျပာေရာင္ ဧရာ၀တီျမစ္ေဘးက ၀ါညိဳညိဳ ေက်ာက္ကမ္းပါးဆီသို႔လည္းေကာင္း တိုးထိဖက္ငင္ ႏႈတ္ဆက္ေနလိမ့္မည္ ထင္သည္။
(၂)
“……………………..
ခုတစ္ခါ အေမဟာ
ခရီးထြက္ေတာ့မယ္။
ေသတၱာရဲ႕ နေဘးမွာ
ဖက္ျဖဴတစ္လိပ္
မီးျခစ္တစ္လံုးညွပ္ထားတဲ့
ထမင္းတစ္ထုပ္နဲ႔…..။
ေၾသာ္…..
ခရီးသြားမယ့္အေမရယ္
နံ႔သာေတြကိုေတာ့
လိမ္းက်ံ သ လို႔ ထားပါရဲ႕
ဘယ့္နွယ္ ဆံပင္ေတြက
ေျပလုိ႔က်ေနတာလဲ….” (ေမာင္ဒီ)
အေမ့မ်က္ႏွာမွာေတာ့ နံ႔သာေတြမရွိပါ။ ခါတိုင္း၀တ္ေနက် အညာဖ်င္ထူထူကေလးကိုပဲ အေမ၀တ္ထားသည္။ ေျပေလ်ာ့ေနေသာ အညိဳေရာင္ ထဘီေဟာင္းကေလးက အေမ့အမွတ္တံဆိပ္လုိ႔ ေျပာႏုိင္သည္။ အေမ့ေျခေထာက္ေတြကေတာ့ ခရီးမုိင္ေပါင္းမ်ားစြာကို မရပ္မနား သြားခဲ့ရဟန္ျဖင့္ ၾကမ္းေျခာက္အက္ကြဲေယာင္ယမ္းေနသည္။
ခရီးသည္အေမ။ ဆရာေမာင္ဒီရဲ႕ ကဗ်ာကေလးကိုသ အမွတ္ရေနမိေတာ့သည္။ ေ၀ဒနာရက္ေတြတုန္းက အေမ့ေျခေထာက္ေတြ ေယာင္အမ္းေနခဲ့ဖူးသည္။ အေမၾကိဳက္ေသာ ႏုိ႔မပါသည့္ ေကာ္ဖီၾကမ္းႏွင့္ စပ်စ္သီးေတြကိုပင္လွ်င္ အေမမစားႏုိင္ေတာ့တာ ၾကာၿပီ။ ေယာင္အမ္းေနသည့္ သူ႕ေျခေထာက္ေတြကို ကိုင္တြယ္ရင္း အေၾကာင္းမဲ့ ငိုခ်င္လည္း ငိုေနတတ္သည္။
“ေျခေထာက္ေတြ ေရာင္ေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ ပထ၀ီပ်က္ေနၿပီေပါ့ကြယ္…. အရိယာပုတ္၊ မဟာဘုတ္ လြန္ယုတ္ဓာတ္မညီတဲ့”
လြန္ခဲ့ေသာ ရက္ေတြက ျမန္မာေဆးဆရာ၏ စကားေတြကို မွတ္မိေနသည္။ ကိုင္စမ္းၾကည့္ေတာ့ အေမ့ေျခေထာက္ေတြကေတာ့ ေအးစက္ေနၿပီ။ သည္ေျခေထာက္ပါပဲ၊ အညာရြာကေလးမွာတုန္းက အေမ ပင္ပန္းၾကီးစြာ လုပ္ခဲ့ရသည္။ ေနပူဖုန္ထူမွာ မိုင္ေပါင္းမ်ားစြာ အေမ ေလွ်ာက္ခဲ့ရဖူးသည္။ ဖုန္ခိုးေတြ ေ၀ေနတတ္ေသာ အေနာက္ကြင္းျပင္ေတြဆီက မႈန္မႈန္ကေလး လွမ္းျမင္ရတတ္ေသာ ေကာက္သင္းေကာက္သူေတြထဲမွာ “အေမ ဘယ္သူလဲ” ေ၀ခြဲရင္း ေမွ်ာ္ေနရတာကို ကၽြန္ေတာ္ ေမ့၍ မရႏုိင္ခဲ့။ တစ္ခါတစ္ေလေတာ့လည္း မိုးၾကီးခ်ဳပ္တာေတာင္ အေမ့ကို မျမင္ရ။ အလြန္ေ၀းေသာ အရပ္က မိုးျပာေရာင္ေနာက္ခံျဖင့္ ျမင္ရတတ္ေသာ ပုပၸားေတာင္ၾကီးကုိ ေငးရီရင္းမွာပင္ မိုးေမွာင္ၾကီးက်လာတတ္ေသးသည္။
“ကေန႔ ေကာက္သင္းေတာ္ေတာ္ရလို႔ သားရဲ႕… အေ၀းၾကီးသြားရတာသားေရ႕၊ ေမွာင္ေနပါၿပီေကာ… အေမလာမွာေပါ့… သားမေၾကာက္ဘူးလား….”
ေခါင္းေပၚက လက္တစ္ဘက္ခန္႔ ေကာက္သင္းထုတ္ၾကီးကို ပုတ္ျပရင္း အေမေျပာတတ္သည္။ မည္းခ်ိတ္ေနေသာ အေမ့ မ်က္ႏွာေပၚက အျပံဳးေတြ၊ အေမ့ေခၽြးနံ႕ေတြ… ပူေလာင္ေနတတ္ေသာ အေမ့လက္ဖ၀ါးေတြကုိ အဲသည္တုန္းက ခံစားရမွန္း ကၽြန္ေတာ္မသိပါ။ ေဆာင္း၀င္စရာသီေတြမွာ မိန္းမသားတန္မဲ့ ၾကံေဘာင္ေတြ ေဖာ္ခ်င္ေဖာ္ေနတတ္သည္။ တစ္ခါတစ္ခါေတာ့လည္း ၾကံခင္းထဲမွာ ၾကံရြက္ေဟာင္းေတြ မီးရွိဳ႕ခ်င္လည္း ရွိဳ႕ေနတတ္္သည္။ ၾကံဖတ္ခြာခ်ိန္ေတြမွာေတာ့ အေမ့မ်က္ႏွာေတြ လည္ပင္းေတြ၊ လက္ေတြမွာ ၾကံရြက္ရွရာေတြ အျပည့္။ ညေနတုိင္း ၾကံေခ်ာင္းရင့္ရင့္ တစ္ေခ်ာင္းကို ခုတ္ကာ ညဘက္လသာသာမွာ ကြပ္ပ်စ္ေပၚထုိင္ရင္း ၾကံစုပ္ၾက၊ စကားေတြေျပာၾက၊ တစ္ခါတစ္ခါေတာ့ ညဥ့္နက္သန္းေခါင္အထိ။ အေမက သူ႕ငယ္ဘ၀ေတြ၊ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေတြ၊ ေစ်းေထာင့္တမာပင္က တေစၱအေၾကာင္းေတြ၊ ၾကံေစ်းအတက္အက်ေတြ၊ ပံုျပင္ေတြ၊ စိတ္လိုလက္ရ ေျပာတတ္ခ်ိန္မွာ သည္အခ်ိန္ကေလးမွာပဲ ျဖစ္ေလသည္။
မိုးေတြေလေတြ တသည္းသည္းရွိတတ္ေသာ မိုးေႏွာင္းရာသီမွာေတာ့ အေမ မုန္းေခ်ာင္းထဲမွာ ထင္းဆယ္တတ္သည္။ မုန္းေခ်ာင္းႏွင့္ ရြာက တစ္ဆက္တစ္စပ္တည္းေပမယ့္ အေတာ္ကေလး ေ၀းသည္။ မိုးသည္းသည္းထဲမွာ ၾကီးမားေသာ ထင္းတံုးတစ္တံုးကို ရြက္ကာ အေမျပန္လာတတ္သည္။ မီးဖိုကေလးမွာ ပဲၾကီးေရတြန္႔ လက္ေတြကို မီးကင္ေနရင္းက အေမ့ႏႈတ္ခမ္းေတြ တဆတ္ဆတ္တုန္္ေနသည္။
တစ္ခါတုန္းကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းမတက္ခ်င္သျဖင့္ အိမ္သာေပၚမွာ ေန႔တစ္ေလာက္ ထုိင္ခဲ့ဖူးသည္။ အိမ္သာထရံေပါက္က ကၽြန္ေတာ္ေခ်ာင္းၾကည့္ေတာ့ အေမက အိိမ္သာေရွ႕ မန္က်ည္းပင္ရိပ္မွာ ငုတ္တုတ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေနာက္ထပ္ နာရီ၀က္ေလာက္ ထုိင္ေနေသာ္လည္း အေမရွိေနသည္သာ။ သည္လိုႏွင့္ နာရီေပါင္းမ်ားစြာ ကၽြန္ေတာ္ထိုင္ေနေသာ္လည္း အေမက ဘာတစ္ခြန္းမွ မေျပာဘဲ ေစာင့္ေနေလသည္။ ၾကာေတာ့ အေမ့ကုိ သနားလာသည္။ အိမ္သာေပၚက ကၽြန္ေတာ္ဆင္းေတာ့ အေမျပံဳးသည္။ ၿပီးမွ တိုးတိုးကေလး ေျပာသည္။
“သားကေလးက ဇြဲေကာင္းလိုက္တာ။ အဲဒီဇြဲမ်ိဳးနဲ႔သာ စာၾကိဳးစားရင္ ေဒါက္တာေအးျဖစ္မွာပဲ သိလား….”
ေဒါက္တာေအးမွာ ရြာေဆးခန္းက က်န္းမာေရးမွဴးကုိ ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္ခါကလည္း ရြာႏွင့္ သိပ္မေ၀းေသာ ဘုရားပ်က္ေတြၾကားမွာ သံုးေလးရက္ေလာက္ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းေျပးဖူးသည္။
ပထမေတာ့ အေမမသိပါ။ ေနာက္ေတာ့ အေမ ကၽြန္ေတာ့္ကို လုိက္ရွာသည္။ လြယ္အိတ္ကို ဇရပ္ေဟာင္းအစြန္းက သံမွာ ခ်ိတ္ထားရင္းက ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းသားေတြႏွင့္ ေက်ာက္ခဲေတြ စီပစ္ေနတုန္းျဖစ္သည္။ အေမ ရုတ္တရက္ ေရာက္လာကာ ေနပူထဲမွာ သဲၾကီးမဲၾကီး ကစားေနေသာ ကၽြန္ေတာ့္နားရြက္ေတြကို အေမ ဆြဲလိမ္သည္။ နားရြက္ကို ဆြဲရင္းကပဲ အိမ္ေတြကို ျဖတ္ကာ အိမ္ကို ေခၚလာေတာ့ တစ္ရြာလံုးက ထြက္ၾကည့္သည္။ ဤသည္ပင္ အေမက ဒဏ္ေပးလိုက္ျခင္းျဖစ္၍ အိမ္ေရာက္ေတာ့ မရိုက္ေတာ့ပါ။ အေမက ရွက္ပါေစေတာ့ဟု ရည္ရြယ္ပံုရေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္ မရွက္ပါ။ ေနာက္ေတာ့လည္း ေက်ာင္းမေျပးျဖစ္ေတာ့။
တစ္ခါေတာ့လည္း ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တုိင္ စိတ္ထိခိုက္ခဲ့ရဖူးသည္။ စိတ္လိုလက္ရ ရွိတတ္သည့္ ညေတြမွာ ကၽြန္ေတာ့္ ေက်ာင္းစာအုပ္ေတြကို အေမၾကည့္ေလ့ရွိသည္။ စာေတြကို နားလည္လို႔ မဟုတ္ဘဲ ၾကက္ေျခခတ္ထားေသာ မင္နီေတြကို အေမၾကည့္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ မင္နီၾကက္ေျခခတ္ေတြ ဗလာစာအုပ္ထဲမွာ ျပည့္ႏွက္ေနလွ်င္ အေမ့မ်က္ႏွာ သိသိသာသာၾကီး အိုမင္းသြားတတ္သည္။ ထိုေန႔က ေက်ာင္းက အျပန္မွာ ပညာရည္တိုးတက္မႈမွတ္တမ္းကေလး ပါလာသည္။ မိဘအုပ္ထိန္းသူေနရာမွာ အေမ့ကို လက္မွတ္ထိုးခိုင္းေတာ့ “ဟယ္… ငါမွ မထိုးတတ္တာ” ဟုဆုိရင္း အေမရွက္ေနေလသည္။ တကယ္ကလည္း အေမ လက္မွတ္မထိုးတတ္ပါ။ အေမ စာလည္း မတတ္ရွာပါ။ ကၽြန္ေတာ္က လက္မွတ္မထိုးတတ္ရင္ ၾကက္ေျခခတ္လို႔ ရတယ္ဆုိေတာ့ အေမ မရဲတရဲ ၾကက္ေျခခတ္ပါသည္။ ၿပီးေတာ့မွ…..
“အေမကေလ.. မင္းက ရတယ္ဆိုလုိ႔သာ ….. သား ကတ္ျပားမွာ အေမ ၾကက္ေျခမခတ္ခ်င္ပါဘူး” ဟု ဆိုေလသည္။ အနီေရာင္ ၾကက္ေျခခတ္ေတြကို မုန္းေသာ အေမ…. ထိုေန႔က အေမ့စကားေတြမွာ ၀မ္းနည္းစရာ မပါေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္ ထိုအျဖစ္အပ်က္ကို တစ္သက္လံုး သတိရေနလိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။
(၃)
“အေမ့ကုိ သူတုိ႔
ဟိုးမွာ မန္က်ည္းပင္ေတြ စိမ္းညွိဳ႕ညွိဳ႕နဲ႔
ဇရပ္အိုအို
ေက်ာက္တံုးနီညိဳညိဳေတြ စီထားတဲ့
သခ်ႋဳင္းဆိုတဲ့ ေနရာကို
ပို႔ၾကေတာ့မလုိ႔တဲ့။
လွည္းဘီးကုိ ျပင္ဆင္ၿပီးၾကေပါ့
အေမ့အေလာင္းကုိ
ေခါင္းထဲထည့္ၾကေပါ့…
ေၾကးစည္ကို
ရိုက္ႏွက္ၾကေပါ့….” (ပိုင္စိုးေ၀)
ေၾကးစည္ရုိက္သံ က်ယ္ေလာင္စြာ ထြက္ေပၚလာသည္။ ေၾကးစည္သံမ်ားကုိ မၾကာခဏ ၾကားဖူးေသာ္လည္း အေမ့အတြက္ ရိုက္ခတ္လိုက္ေသာ သည္ေၾကးစည္သံကမူ ရင္ကို ဆုိ႔နစ္သြားေစေလသည္။ အတန္ငယ္ နက္ရိႈင္းေသာ ေျမက်င္းထဲမွာ ေနရဖို႔ နီးၿပီလို႔ သတိေပးလိုက္တဲ့ အသံထင္ပါရဲ႕။ အေမရွိတုန္းကေတာ့ အညာသူပီပီ သခ်ႋဳင္းကို “လုပ္တုိင္း” လို႔ ေခၚေလ့ရွိသ္။ အေမက ကိုင္းတံေတြ ေလးဘက္ေလးတန္ ဆန္႔တန္းျဖာထြက္ေနတတ္ေသာ ေညာင္မုတ္ဆိတ္ပင္ အေမြးဖြားဖြားေအာက္က သူ႕ရြာသခ်ႋဳင္းေဟာင္းကုိ စြဲလန္းစရာမရွိ စြဲလန္းေနတတ္သည္။
“ကုိယ့္ရြာက လုပ္တုိင္းေလးမွာပဲ အေမ ေခါင္းခ်ခ်င္တယ္။ အဲဒီ လုပ္တုိင္းကေလးမွာ ငါ့အေဖရွိတယ္။ ငါ့အေမလည္း ရွိတယ္… ငါ့သူငယ္ခ်င္းေတြလည္း ရွိတယ္”
အေမ မၾကာခဏေျပာတတ္ေသာ စကားေတြ ျဖစ္ေလသည္။ အေမ့ရြာက သခ်ႋဳင္းကို ကၽြန္ေတာ္ ေရာက္ဖူးသည္။ ရြာေျမာက္ဘက္က ႏွမ္းခမ္းေတြဆီကုိ သြားသည့္ လွည္းလမ္းက သည္သခ်ႋဳင္းထဲကုိ ျဖတ္သြားသည္။ ယာခင္းထဲမွာ လွည္းစီးဖို႔ လွည္းတစ္စီးစီးနဲ႔ လိုက္ပါသြားရတုိင္း သည္သခ်ႋဳင္းကို ျဖတ္ရသည့္အခါ မ်က္စိေတြကို စံုမွိတ္၊ အသက္ေတြ ေအာင့္ကာ လိုက္သြားေလ့ရွိသည္။ တစ္ခါတစ္ေလေတာ့လည္း သခ်ႋဳင္းကို ၾကည့္ခ်င္သည္။ လွည္းခပ္ေ၀းေ၀းေရာက္ေတာ့မွ သခ်ႋဳင္းကို လွမ္းၾကည့္ရဲေတာ့သည္။ သခ်ႋဳင္းဆိုတာ ဘာမွလဲ မထူးဆန္းပါလား။ အုတ္ဂူေလး သံဳးေလးလံုးႏွင့္ က်န္တာက ေျမကမူမို႔မုိ႔ေတြ၊ ၾကက္ဆူပင္ေတြ အလိုေလးပင္ေတြ… အဘိုးၾကီး အမယ္ၾကီးပင္ေတြ….။ ဘၾကီးပန္းဥက ကြမ္းယာတစ္ယာ ပါးစပ္ထဲမ်ာ ျမံဳရင္းက ဗံုရွည္ၾကီးကို ျဖဳတ္ကာ သိုင္းလြယ္သည္။ ဟိုဘက္သည္ဘက္ လက္တဆန္႔ရွည္လ်ားေသာ ဗံုရွည္ၾကီးကို “ေဗတိုးပတ္… ေဗတိုးပတ္… ေဗ့ ေဗ့ ျဗိန္း”ဟူ၍ လည္းေကာင္း “ေဗ့ ပိန္ ေဗ့ ပိန္ ျဗိန္း ျဗိန္း” ဟူ၍လည္းေကာင္း အဆစ္က်က် တီးေလ့ရွိသည္။ ႏႈတ္ခမ္းသားေတြ ထူထူေနသျဖင့္ အသံ အ ေနသည့္ လင္းကြင္းႏွင့္ ႏွဲၾကီးက သာယာၾကည္ႏူးဖြယ္ မေကာင္းလွေသာ္လည္း ရင္ထဲမွာ ထိခိုက္သြားေစေလသည္။ အေမက ဘၾကီးပန္းဥအိမ္ကို လာလည္တုိင္း “ကုိပန္းဥ… ေတာ္ေသလို႔ မျဖစ္ဘူးေနာ္… က်ဳပ္ အသုဘ ေတာ္ပါမွ စည္မွာ” ဆိုေတာ့ ဘၾကီးက “စိတ္ခ် ေကာင္မေရ… ညည္းမေျပာနဲ႔ တစ္ရြာလံုးေသၿပီးမွ က်ဳပ္က ေသမွာဗ်”လို႔ ေျပာတတ္သည္။
အဲသည္တုန္းက ဘၾကီးပန္းဥက သူ႕ဗံုရွည္၀ိုင္းေနာက္က လိုက္သည့္ ကေလးေတြကို က်ပ္ေစ့ဒဂၤါးတစ္ျပားစီ ေပးေလ့ရွိသည္။ တီး၀ိုင္းေနာက္က လိုက္ရင္း သခ်ႋဳင္းက အျပန္မွာ က်ပ္ေစ့တစ္ေစ့ ပါလာတတ္ေသာ ကၽြန္ေတာ့္ိကု အေမက မဆူပါ။
“ေအး ေကာင္းတယ္ သား… လိုက္လိုက္… မသာတစ္ေခါက္ ေက်ာင္းဆယ္ေခါက္တဲ့” ဟု ေျပာတတ္သည္။ တစ္ခါေတာ့ ေနပူၾကီးထဲမွာ ဗံုရွည္၀ိုင္းႏွင့္ လိုက္မိသျဖင့္ အပူရွပ္ကာ ကၽြန္ေတာ္ အျပင္းဖ်ားပါသည္။ တစ္ရက္က ႏွစ္ရက္ သတိလစ္မတတ္ ဖ်ားေတာ့ အေမက မဆီမဆိုင္ ဘၾကီးပန္းဥကုိ ရန္ေတြ႕ပါသည္။ ေနာက္ေနာင္ ဗံုရွည္၀ုိင္းနား ကၽြန္ေတာ္ေရာက္သြားလွ်င္ ဘၾကီးက… “မင္း မလိုက္ပါနဲ႔ကြာ…၊ မင္းအေမက ငါ့ကုိ ရန္ေတြ႕တယ္ကြ၊ ေရာ့.. ဒဂၤါးတစ္ေစ့ယူသြား… မလုိက္နဲ႔ၾကားလား”
ဗံုရွည္၀ိုင္းနွင့္ လုိက္ပါခြင့္မရဘဲ ဒဂၤါးတစ္ေစ့ရလာေတာ့လည္း ဘာေၾကာင့္မွန္းမသိဘဲ အေမ မရိုက္စဖူး ရိုက္ပါသည္။ အေမ့ကို ကၽြတ္ေတာ္ နားမလည္ႏုိင္ပါ။ ဘာေၾကာင့္ ရိုက္မွန္းလည္း မသိပါ။ ေနာက္ေတာ့လည္း လိုက္ခြင့္ရျပန္ပါသည္။
“မယ့္ မ်က္ရည္ငယ္ေလ… စီးသြယ္က်ဆင္း… ေရႊသံလ်င္းႏွင့္ မသၿဂႋဳဟ္ရာ ေတာ၀ကႏၱာ ဖိုက်င္ထိုးလို႔ ျပဳရိုးပါ သံစကာနဲ႔ ျပာေတာ္က်ေအာင္ သၿဂႋဳဟ္ရပဲ….”
အရက္ေတြ မူးေအာင္ ေသာက္ထားေသာ ဘေဒြးေလး စံေအာင့္သီခ်င္းကုိ သံက်ေတြ လိုက္မႈတ္ေပးေသာ ႏွဲၾကီးသံ၀ါ၀ါၾကီးက အညာေနပူထဲမွာ ပိုမို လြမ္းစရာေကာင္းေနတတ္သည္။ ဘၾကီးပန္းဥကေတာ့ အဆစ္ကိုက္ “ေဗတိုးပတ္… ေဗတိုးပတ္… ေဗေဗျဗိန္း”ကို မ်က္စိၾကီး စံုမွိတ္တီးရင္းက စိတ္မေကာင္းျဖစ္ေနတတ္သည္။ ထုိအခါမ်ိဳးတြင္ ဘယ္သူ႕အသုဘျဖစ္ျဖစ္ ေခါင္းကတဘက္ကေလးကုိ ရုတ္ကာ အေမငိုတတ္သည္။
“တို႔ရြာက စိတ္ေကာင္းရွိတဲ့ လူတစ္ေယာက္ ေလ်ာ့သြားျပန္ၿပီေပါ့” လို႔လည္း အသုဘေတြက ျပန္တုိင္း အေမ ေျပာတတ္သည္။ အဲသည္ေန႔တစ္ေန႔လံုး ေသဆံုး၏ လြမ္းေမာဖြယ္ေကာင္းေသာ အေၾကာင္းထုပၸတ္ကို စီကာပတ္ကံုး တတြတ္တြတ္ ေျပာေနတတ္သည္။ အခုေတာ့ ျမိဳ႕ျပ၏ ဆင္ေျခဖံုးကေလးတစ္ခုမွာ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္အတူ အေမေနေနရၿပီ။ ေမာ္ေတာ္ကားႏွင့္ ရုပ္အေလာင္းကုိ တင္ကာ အပူရုပ္မဲ့ ကားစီးရင္း ပို႔တတ္ၾကသည့္ ျမိဳ႕ျပအသုဘရႈကို အေမေတြ႕ကာစက ၾကီးစြာေသာ အံ့ၾသျခင္း ျဖစ္ဖူးသည္။ ေနာက္ေတာ့လည္း ရိုးသြားဟန္ျဖင့္ ျမိဳ႕ျပသေကၤတ ျမိဳ႕ျပအာရံုေတြထဲမွာ အေမ ေနတတ္သြားေလသည္။
(၄)
“……………….
လမ္းက ၾကမ္းလိုက္တာ အေမ
ေတာင္ကမူ က်တ္တီးၾကား
ႏွစ္ေတြမ်ားစြာ ေရတုိက္စားမႈနဲ႔
ပ်က္လုလုလွည္းလမ္းေပၚမွာ
အေမ့ေခါင္းဟာ လႈပ္ယမ္းလွခ်ည့္
ျဖည္းျဖည္း… ျဖည္းျဖည္း….
ဆူးကိုင္းေတြ ေဘးဖယ္…
မ်က္ႏွာကို ျခစ္မိၾကဦးမယ္” (ပိုင္စိုးေ၀)
အေမ့အေလာင္းကုိ ရပ္ကြက္ သခ်ႋဳင္းကေလးမွာပဲ ျမွဳပ္ႏွံဖို႔ စီစဥ္ရေတာ့သည္။ အေမ့ကို ပို႔ေဆာင္သည့္ေန႔က လူသိပ္မမ်ားလွပါ။ ယိမ္းလႈပ္ေနေသာ အေမ့ေခါင္းကို ၾကည့္ရင္း ဘၾကီးပန္းဥရဲ႕ ဗံုရွည္တီးသံေတြကို ၾကားေယာင္ေနမိေလသည္။ သခ်ႋဳင္းက ေတာ္ေတာ္ကေလး လွမ္းသည္။ ရိုးျပတ္ေတာကို ျဖတ္ေတာ့ သခ်ႋဳင္းဇရပ္မိုးကေလးကို လွမ္းေတြ႕ေနရၿပီ။ ရြာက သခ်ႋဳင္းလို ေညာင္မုတ္ဆိတ္ပင္မရွိ။ အုႏၷဲပင္ကေလး တစ္ပင္ပဲ ရွိသည္။ သခ်ႋဳင္းကုိ ၾကိဳတင္ေရာက္ရွိကာ က်င္းတူးႏွင့္သူေတြက “ေနာက္လာဦးမလားေဟ့” ဟု ေအာ္ရင္း ေျမစိုင္ခဲေတြနဲ႔ လွမ္းပစ္ေတာ့ လူေတြက “မလာေတာ့ပါဘူး”တဲ့။
သခ်ႋဳင္းကို မလာေတာ့ပါဘူးတဲ့။ ရႏုိင္သလား။ အဲသလို ေျပာရင္ သခ်ႋဳင္းကုိ တကယ္မသြားရေတာ့ဘူးလား။ လွမ္းပစ္လုိက္ေသာ ေျမစိုက္ခဲေတြက လူေတြကို မထိ။ ရိုးျပတ္ကြင္းထဲမွာပဲ က်ေရာက္ေက်ပ်က္သြားေလသည္။
အေမ့အေလာင္းကို ေျမက်င္းထဲသို႔ ၾကိဳးျဖင့္ေလွ်ာ၍ ျဖည္းညွင္းစြာမခ်မီ ဓားမဦးျဖင့္ ဒုတ္ခနဲ ဒုတ္ခနဲ ခုနစ္ခါတုိက္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ေျမက်င္းထဲမွာ အေမ့ကုိ က်ဥ္းက်ပ္စြာ ထားရစ္ခဲ့ရေတာ့သည္။
“ကိုင္း……ကန္ေတာ့လို႔ရၿပီ…. က်န္တဲ့ လူမ်ားက ေျမခဲခုနစ္ခဲစီေလာက္ ဖို႔ၾကပါ”
အသုဘပို႔သူေတြက ေျမစိုင္ခဲေတြကို ကိုင္ကာ ဖုိ႔သည္။ က်င္းတူးသူေတြကေတာ့ ေပါက္ျပားေတြနဲ႔ ယက္ကာ ဖို႔ၾကေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ လက္ထဲမွာ ကိုင္ထားေသာ ေျမစိုင္ခဲေတြနဲ႔ အေမ့ကိုယ္ေပၚ မဖို႔ရက္ပါ။ လူတစ္ေယာက္က ခပ္လွမ္းလွမ္းက ဇီးကိုင္းခက္ကေလးတစ္ခက္ကို ခ်ိဳးကာ အေမ့ေခါင္းရင္း ေျမပံုကုိ ရုိက္သည္။
“ေရာ့… အေမ အိမ္ကုိ ျပန္လိုက္ခဲ့ပါလို႔ေျပာ… ရက္လည္တဲ့ ညေနက်ေတာ့ ျပန္ပို႔”
ဇီးရိုင္းခက္ကေလးမွာ အေမ့၀ိညာဥ္တြယ္ကပ္ေနသတဲ့။ သည္ဇီးရိုင္းခက္ကေလးနဲ႔အတူ ရက္လည္သည္အထိ အေမ အိမ္မွာပဲ ရွိေနလိမ့္မယ္တဲ့။
အခုထိ အေမဟာ သူ႕ကိုသူ ေသမွန္းမသိဘူးလို႔လည္း ဆိုသည္။ ခုနစ္ရက္လည္ေတာ့မွ အိမ္ကို ေနာက္ျပန္ဆင္းရတာတဲ့။ သိပ္ သနားဖုိ႔ေကာင္းတာပဲတဲ့။ ဇီးရိုင္းခက္ကေလးနားမွာ အေမၾကိဳက္တဲ့ ႏုိ႔မပါတဲ့ ေကာ္ဖီၾကမ္း၊ စပ်စ္သီး၊ ထမင္းဟင္း စတာေတြ ေန႔စဥ္ ထားရသတဲ့။ သပိတ္သြပ္တဲ့ေန႔မွာ ဇီးကိုင္းခက္ကေလးနားသြားၿပီး “အေမ တရားနာရေအာင္ ၾကြပါ”လို႔ ေခၚရသတဲ့။
လူေတြက တစ္ေယာက္တစ္မ်ိဳး ကၽြန္ေတာ့္ကို ေျပာေနၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္က ဇီးရိုင္းခက္ကေလးမွာ အေမ့ ၀ိညာဥ္ပူးကပ္ပါလာသည္ဆိုတာကိုပဲ အံ့ၾသေနမိေလသည္။
(၅)
“…………………
ကေလးဘ၀အရြယ္
ငယ္ငယ္တုန္းကေလ
ေတာရိပ္ေတာင္ၾကား
မားမားရပ္ေန၊ တေစၦေတြလား
အေမေရ….
တေစၦဆို ကၽြန္ေတာ္ ေၾကာက္လွခ်ည့္” (ပိုင္စိုးေ၀)
ဇီးရိုင္းခက္ကေလး ျပန္ပို႔သည့္ေန႔က မုိးၾကီးခ်ဳပ္ၿပီ။ ရုိးျဖတ္ေတာကေလးကို ျဖတ္ေတာ့မွ သခ်ႋဳင္းဆုိတာကို သတိရေတာ့သည္။ သခ်ႋဳင္းႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းမွာ စိုက္ခင္းေတြရွိသည္။ ေရေလာင္းေပါင္းသင္သူေတြ ရွိသည္။ ဒါေပမယ့္…. သခ်ႋဳင္းဟု သတ္မွတ္ထားေသာ ကြင္းထဲမွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တစ္ေယာက္တည္းပဲ ရွိေနသည္။ သြားေနတုန္းမွာပင္ ေၾကာက္စိတ္ေတြ တဖ်ပ္ဖ်ပ္ရွိေနခဲ့ေသာ္လည္း အေမ့ေျမပံုနားကို ေရာက္ေတာ့ ၀မ္းနည္းေၾကကြဲသည့္ ခံစားမႈသာ ရွိေတာ့သည္။ ဇီးရိုင္းခက္ကေလးကုိ အေမ့ေခါင္းရင္း ေျမၾကီးမွာ ထိုးစိုက္လိုက္ရင္း ထုိင္ကန္ေတာ့လိုက္သည္။
ကၽြန္ေတာ္ျပန္လာေတာ့ အေမလိုက္ပို႔မွန္း ကၽြန္ေတာ္ သိပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ေဘးက၊ ေရွ႕က၊ တစ္ခတစ္ခါ ေနာက္နားက တစ္ခါတစ္ခါေတာ့လည္း ခပ္လွမ္းလွမ္း သခ်ႋဳင္း၀အထိ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ လိုက္ပို႔မွန္း ကၽြန္ေတာ္သိပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ရုိးျဖတ္ေခ်ာင္းကို တရွဲရွဲတိုးျဖတ္ရင္း အိပ္ရာ၀င္ တေစၦပုံျပင္ေတြ စီကာစဥ္ကာ ေျပာတတ္ေသာ အေမ့အသံေတြကို ေအာက္ေမ့ေနမိေလသည္။ ျဖစ္နုိင္လွ်င္ အေမ့ကုိယ္ခႏၶာတစ္ခုလံုးက ျပာစေတြကို မဟာဟိမ၀ႏၱာ ေတာင္တန္းမ်ားေပၚသို႔လည္းေကာင္း၊ ဂဂၤါ၊ ယမုံနာ၊ အစိရ၀တီ၊ မဟီ၊ သရဘူ ျမစ္ၾကီးငါးသြယ္ေပၚသို႔လည္းေကာင္း ကၽြန္ေတာ္ ၾကဲခ်ပူေဇာ္ခ်င္ပါသည္။ ျဖစ္ႏုိင္ေသးလွ်င္ အေမခ်စ္ေသာ မုန္းေခ်ာင္း ေရျပင္ေပၚသို႔လည္းေကာင္း၊ ေတာင္စြယ္နိမ့္ျမင့္ေတြ စီကာရီကာ ရွိတတ္္ေသာ ေရႊညိဳေရာင္ျမက္ခင္းေတြ တလ်ားလ်ား ရွိတတ္ေသာ ေရနံသံစင္ၾကီးေတြ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ ရွိတတ္ေသာ ဆာရီယယ္လစ္ဇင္ ေရနံေျမကြင္းျပင္မ်ားေပၚသို႔လည္းေကာင္း ၾကဲခ် ပူေဇာ္ခ်င္ပါသည္။ ဒါေပမယ့္ အေမသည္ သူႏွင့္ အတန္ငယ္စိမ္းေသာ ျမိဳ႕ျပ၏ ဆင္ေျခဖံုး၊ “လုပ္တုိင္း” ကေလးမွာ လိုအပ္စြာ ရွိေနရေတာ့သည္။
ေမွာင္ၾကီးထဲမွာ သခ်ႋဳင္းသည္ ျငိမ္သက္လို႔။ ရိုးျပတ္ေတာ ေလတိုးသံ တရွဲရွဲျမည္လို႔။ အေမ… ေနရစ္ခဲ့ပါေတာ့။
(၆)
“စစ္စနက္မီးအၾကြင္းအက်န္ေတြနဲ႔
ေခတ္အပ်က္ၾကီးကုိ တြန္းလွန္ရင္း
အေမရယ္.. တျခားအေမေတြရယ္
အေမေတြ အားလံုး……………”
ဘုရားသခင္သည္ ကမၻာေလာကထဲမွာ သူ႕ကုိယ္စား အေမမ်ားကုိ ထားရစ္ခဲ့သတဲ့။ အေမကေတာ့ သူပိုင္ဆိုင္သမွ်၊ သူတြယ္ငင္သမွ် အရာရာကုိ သိမ္းႏႈတ္ထားရစ္ကာ ကမၻာေလာကထဲက ထြက္ခြာသြားၿပီ။ အေမမရွိေတာ့ တစ္ခုခုလစ္ဟာေနသလို ခံစားေနရသည္။ လူမ်ိဳးဘာသာ ေနရာေဒသကြဲျပားေစကာမူ၊ အေမရသသည္ ထာ၀ရခ်ိဳျမိန္ေနလိမ့္မည္ျဖစ္၏။ အဲသည္ ခံစားမႈကေလးကုိပဲ ဆရာပိုင္စိုးေ၀က
“ေႏြဦးရက္ေတြအေၾကာင္း
သီခ်င္းမဆိုႏုိင္တဲ့
ဥၾသငွက္တစ္ေကာင္ရဲ႕ ေၾကကြဲမႈလို” ဟု ခံံစားေရးဖြဲ႕သည္။
မည္သို႔ပင္ဆုိေစ အေမမရွိေတာ့ေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္ ၀မ္းမနည္းျဖစ္ေတာ့ပါ။ ကမၻာေလာကထဲမွာ အေမေပါင္းမ်ားစြာ တည္ရွိေနဦးမည္သာျဖစ္သည္။ အေမမရွိေတာ့ေသာ္လည္း အေမ့ကိုယ္စား အေမ့ကိုယ္ပြား အေမေတြ ရွိေနဦးမည္။
အေမေတြကပဲ သူရဲေကာင္းေတြကို ေမြးဖြားလိမ့္ဦးမည္။ အေမေတြကပဲ…..
“အေမေရ…
အေမေရ….
ေၾကးစည္ကို ရိုက္ႏွက္ၾကေပါ့
လွည္းဘီးကို သူတုိ႔ တြန္းၾကေပါ့။
ဟိုအေနာက္ေတာင္ေတာတန္းက
ထန္းပင္ေတြရဲ႕ ထိပ္ဖ်ားမွာ…
ေနလံုးာ တျဖည္းျဖည္း ညိဳခဲ့ေပါ့”
စာကုိး၊ ကဗ်ာကိုး
(၁) ပိုင္စိုးေ၀၊ သိန္းစြန္ငွက္အျပန္လမ္း
(၂) ေမာင္ဒီ၊ ခရီးသည္အေမ
--------------
ေန၀င္းျမင့္
[ မ်က္႐ႈ သုတ၊ ရသ မဂၢဇင္း ဘေလာ့ဂ္မွ ကူးယူပါသည္။ မ်က္႐ႈ မဂၢဇင္း အား ေက်းဇူးတင္ပါသည္။]
No comments:
Post a Comment