#ဖန္တီးျခင္း၏ အႏုပညာ
( ဇာတ္သိမ္းပိုင္း)
#ဂ်ဴး
(၆) စိတ္ကူးအသစ္တစ္ခုရလာဖို႔ ပံုမွန္အေတြးေတြကိုပဲ ေမးခြန္းထုတ္ၿပီး ဆန္းစစ္ အေျဖရွာႏိုင္ေသးသည္ ဆိုတာ သားကိုေျပာျပရမည္။ အဲသည္ေမးခြန္း ခုနစ္ခုကို အဂၤလိပ္ေဝါဟာရ SCAMPER အျဖစ္ အစ စာလံုးမ်ားကို စုေပါင္းထားသည္။
တစ္ခါတုန္းက ေမေမရယ္၊ သားရယ္၊ သား၏မမရယ္ သစ္သားအတိၿပီးေသာ တံတားႀကီးတစ္ခု တည္ရွိရာ အင္းေရျပင္အက်ယ္ႀကီးသို႔ ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္ခဲ့ၾကသည္ကို သားမွတ္မိပါလိမ့္မည္။ အဲသည္တုန္းက ဝါဆို ဝါေခါင္ ေရႀကီးခ်ိန္ျဖစ္သျဖင့္ အင္းေရျပင္မွာ ေရလွ်ံတက္ေနသည္။ အဲသည္မွာ တံတားေပၚ၌ ငါးမွ်ားေနၾကေသာလူေတြကို ေမေမတို႔ ခဏခဏ ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ သားက ေမေမအား ပူဆာပါေတာ့သည္။
“သားသားလည္း ငါးမွ်ားခ်င္တယ္” တဲ့
သား၏ငါးမွ်ားခ်င္စိတ္မွာ ငါးမွ်ားသည့္ျမင္ကြင္းမွ ေက်ာ္လြန္သည့္အခါ ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ ျဖစ္သြားလိမ့္မည္ဟု ေမေမ ထင္ခဲ့မိ၏။ သို႔ေသာ္ သားကေလးက အစြဲအလန္းႀကီးလွသည္။ ေမေမ စိတ္ညစ္ခဲ့ရပါသည္။
သားဘယ္လိုလုပ္ၿပီး၊ ငါးမွ်ားလို႔ျဖစ္ပါ့မတုန္း၊ သား အသက္က၃ႏွစ္ပဲရွိေသးသည္၊ ေနာက္ၿပီး သားကို သူတစ္ပါး၏အသက္ ေသေစေသာသူအျဖစ္ ေမေမမျမင္ခ်င္။ သားမမွ်ားတတ္လို႔ ငါးမိသြားမွာ မပူပင္ရဘူးပဲထား၊ ငါးရွိႏိုင္မည့္ ေရ ပတ္ဝန္းက်င္မွာ သားကေလး ဘယ္လိုနည္းႏွင့္မွ် ၾကာၾကာထိုင္လို႔မျဖစ္။ ေမေမက အဲသည္အေတြးျဖင့္ သားအား တစ္လမ္းလံုး ေဖ်ာင္းဖ် ေခ်ာ့ေမာ့ခဲ့ရသည္။
သည္ေနရာမွာ ေမေမက လူႀကီးျဖစ္ေနသည့္အတြက္ အစဥ္အလာအေတြးေတြကိုသာ ေမေမ ေတြးေတာခဲ့မိသည္ကိုး။ သား၏ ငါးမွ်ားလိုျခင္းျပႆနာမွာ ေမေမဦးတည္ၿပီးေတြးသည္က ငါးအေကာင္၊ ေရ၊ ငါးမွ်ားတံ၊ ငါးမွ်ားခ်ိတ္၊ တီေကာင္ သို႔မဟုတ္ ငါးစာ၊ သူတစ္ပါး၏ အသက္၊ သူတစ္ပါး၏နာက်င္မႈ စသည္စသည္ျဖင့္ အစဥ္အလာအေတြးေတြပဲျဖစ္သည္။ ျပႆနာ၏ ျမင္သာေသာပံုသဏၭာန္ကို ႐ႈျမင္သည့္ အေတြး ဆိုပါေတာ့ သားရယ္။
သို႔ေပမဲ့ သား မမကေတာ့ ကေလးျဖစ္သည္။ သား မမက ငါးမွ်ားျခင္း၏ ပံုသဏၭာန္ကိုမေတြးဘဲ ေနာက္ခံတည္ရွိမႈကို ေတြးခဲ့သည္။
အိမ္ျပန္ေရာက္သည့္အခါ သားမမ ဘာလုပ္သည္ ထင္သလဲ။ သူ႔ေမာင္ေလးအတြက္ ငါး႐ုပ္ေလးေတြ ေရးဆြဲေတာ့သည္ သား။ စကၠဴျဖဴေပၚမွာ သူတတ္သေရြ႕မွတ္သေရြ႕ျဖင့္ ငါး႐ုပ္ကေလးေတြေရးကာ ေရာင္စံုခဲတံျဖင့္ ေဆးျခယ္လိုက္သည့္အခါ သားအတြက္ ေရာင္စံုငါးေတြ ရေတာ့သည္။ ထိုငါးကေလးမ်ားကို ကတ္ေက်းတစ္လက္ျဖင့္ အနားတြင္လိုက္ကိုက္လိုက္သည့္အခါ သားဖမ္းလို႔ရမည့္ ငါးေတြအျဖစ္ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ ျပန္႔က်ဲလို႔ေပါ့။
“ဒီငါးေတြကို ေမာင္ေလးက ငါးမွ်ားတံတုတ္ေခ်ာင္းနဲ႔ ဖမ္းေပါ့ေနာ္၊ မမ အပ္ခ်ည္ႀကိဳးနဲ႔ ခ်ည္ေပးမယ္”
သမီး၏အေတြးကို ေမေမသိရေတာ့မွ ေမေမ့ေခါင္းထဲမွာ လက္ခနဲ အေတြးေပၚလာခဲ့သည္။
ဟုတ္သားပဲ။ သားအတြက္ အဓိကအေရးႀကီးတာက ငါးစစ္စစ္မဟုတ္၊ ေရျပင္မဟုတ္၊ ငါးမွ်ားတံစစ္မဟုတ္။ သားလိုခ်င္ေသာအရာကေလးကို သားလက္ထဲသို႔ ပါလာေအာင္ အမိအရ ဖမ္းယူၿပီး စိတ္ေက်နပ္ရမည့္ နည္းလမ္းတစ္ခုသာ လိုအပ္သည္။
အဲသည္ေတာ့မွပဲ ကမန္းကတန္း ရွာၾကံေတြးဆရသည္။ ငါးကေလးေတြကို တုတ္၏ႀကိဳးရွည္မွာ ခ်ိတ္ပါလာေအာင္ ဘယ္လို လုပ္ရပါ့မလဲ။
ေနာက္ဆံုးမွာ ေမေမတို႔ စာလည္းသင္ခဲ့ရေသာ၊ စာ မသင္ခင္ကလည္း ခဏခဏစမ္းသပ္ ေဆာ့ကစားခဲ့ဖူးေသာ သံလိုက္ႏွင့္ သံ၏ ဆြဲေဆာင္မႈကို သတိရသြားသည္။ ထို႔ေနာက္ သားကေလးက ေဘးမွာ ထိုင္ၾကည့္ေနစဥ္ ေမေမႏွင့္သားမမက သားအတြက္ ငါး႐ုပ္ကေလးေတြ၏ ဦးေခါင္းေနရာမွာ သံကြင္းေသးေသးေလးေတြ ေဖာက္စြပ္ၾကသည္။ ေမေမ့မွာ ကြင္းက်ယ္သီးတပ္ၿပီးဝတ္ဖို႔ ဝယ္ထားေသာ သံကြင္းေလးေတြ ပုလင္းႏွင့္အျပည့္ ရွိသည္ေလ။
ထိုသံကြင္းေလးေတြသည္ သံလုိက္ႏွင့္ထိလွ်င္ ကပ္ၿပီးပါလာမွာပဲ မဟုတ္လား။ ေမေမသည္ သံလုိက္တံုး အေသးေလးကို အပ္ခ်ည္ႀကိဳးျဖင့္ခ်ည္ၿပီး ထိုအပ္ခ်ည္ႀကိဳး အစရွည္ရွည္ကို တုတ္ကေလး၏အဖ်ားမွာ ထပ္ခ်ည္လိုက္ရ၏။ ကဲ.....ငါးမွ်ားတံေတာ့ ရၿပီ။ ငါးေတြကို ေရထဲခ်လို႔မရ။ သည္ေတာ့ ေရႏွင့္ အသြင္သဏၭာန္တူေသာ ဖန္ပုလင္းအၾကည္စားထဲမွာ ျဖန္႔က်ဲထားလိုက္သည္။
“ေဟာသည္မွာၾကည့္သား၊ ေမေမတို႔ ငါးမွ်ားမယ္၊ သားက ဒီတုတ္ေလးကိုကိုင္”
တုတ္တံေလးကို သားအား ကိုင္ေစၿပီး သံလိုက္တံုးကေလးကို ဖန္ပုလင္းထဲေရာက္ေအာင္ ခပ္ျဖည္းျဖည္းခ်ေပးလိုက္သည့္အခါ ငါးေလးတစ္ေကာင္က သံလိုက္တံုးကို ေျပးကပ္လာသည္။
“ငါးေလးတစ္ေကာင္မိၿပီ သားေရ”
သားသည္ ေမေမ့ထံမွ ငါးမွ်ားတံကေလးကို ဆြဲယူကာ စိတ္လႈပ္ရွားစြာ ရယ္ေမာ သေဘာက်ေနခဲ့ေလသည္။
“မိၿပီ၊ ငါးကေလးတစ္ေကာင္မိၿပီ၊ သားသားဖမ္းတာ”
ေတာ္ပါေသးရဲ႕ သားရယ္၊ သား မမကယ္ေပလို႔။
ေစာေစာ ေမေမေျပာေနသည့္ SCAMPER ဟူေသာ (ေမးအပ္သည့္) ေမးခြန္းခုနစ္ခုအေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိခဲ့သည္မွာ Alex Dsborn ျဖစ္သည္။
စိတ္ကူးသစ္တစ္ခုရဖို႔ အစဥ္အလာအေတြးေတြကို ေဟာသည္နည္းေတြနဲ႔ ျပဳျပင္မြန္းမံ၍ ရသည္တဲ့။
S= Substitute အစားထိုးၾကည့္မလား၊
C= Combine ေပါင္းစပ္ၾကည့္မလား၊
A= Adapt မွီျငမ္းျပဳမလား၊
M= Modify, Magnify ထူးကဲေအာင္ျပဳမလား၊ ခ်ဲ႔ထြင္ၾကည့္မလား၊
P= Put to other uses အျခားအသံုးျပဳမႈထဲ ထည့္ၾကည့္မလား၊
E= Eliminate ပယ္ဖ်က္ပစ္မလား၊
R= Rearrange, Reverse ျပန္စီစဥ္မလား၊ ေျပာင္းျပန္ လွန္ပစ္မလား၊
အဲသည္ေမးခြန္းေတြအားလံုးကို ေမေမတို႔ သိၿပီးသား၊ ေလာကမွာ ခဏခဏ ၾကံဳေတြ႔ အသံုးျပဳၿပီးသားပါ။ သို႔ေသာ္ ဖန္တီးတီထြင္သည့္ စိတ္ကူးသစ္တစ္ခုရဖို႔ ေမးျမန္းစစ္ေၾကာၾကည့္ရမည့္ ေမးခြန္းေတြ အျဖစ္ေတာ့ တစ္ခါမွ် စနစ္တက် သံုးမၾကည့္ဖူးခဲ့ေပ။
သားကေလးကို ထူးခၽြန္ထက္ျမက္သူ ျဖစ္ေစခ်င္လြန္း၍ ေမေမလက္လွမ္းမီသမွ် စာေတြကို ဖတ္႐ႈေလ့လာၾကည့္ေတာ့မွ ေမေမ သိလာခဲ့ရပါသည္။
တစ္ခုေတာ့ ေမေမ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရပါသည္။ သား မမႏွင့္ ပတ္သက္၍ပါ၊ သမီးအတြက္ႏွင့္ ေမေမ မခံခ်င္စိတ္ ဝင္မိသည္။
သားမမကို ေမေမေမြးၿပီးသည့္ေနာက္ သမီးကေလးတစ္ေယာက္အတြက္ လိုအပ္သည့္ဉာဏ္ရည္အသိႏွင့္ လိမၼာထူးခၽြန္မႈကို ေမေမ ရွာေဖြေပးႏိုင္ဖုိ႔အတြက္ ေမေမစာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး ထပ္ဖတ္ခဲ့သည္။ မူလက ေလ့လာထားေသာ ကေလးစိတ္ပညာ အသိအျမင္ဗဟုသုတမ်ားကို ထပ္ထပ္တိုးၿပီး ေလ့လာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ သမီးအတြက္ ေမေမ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္တြင္ ဖန္တီး တီထြင္ ပညာရွင္ Genius ျဖစ္ဖို႔ဟူေသာ အေတြး ပါပါရဲ႕လား။ ထိုအေတြးျဖင့္ ေမွ်ာ္လင့္မိခဲ့သည္ဆိုလွ်င္လည္း ထို အေတြးကို ယခုလိုေတာ့ သမီးဖတ္ႏုိင္ဖို႔ ေမေမခ်မေရးမိခဲ့ပါ။ ဘာေၾကာင့္ မေရးခဲ့မိပါသလဲ။ “သမီးမိန္းကေလး” ႏွင့္ “ထူးခၽြန္ဖန္တီးရွင္ Genius” အဟပ္ကြာသည္ ဟု ေမေမ့မသိစိတ္က လက္ခံထားခဲ့မိလို႔လား။
ေမေမဖတ္သမွ်မွတ္သမွ် စာအုပ္မ်ားက ေဖာ္ျပထားေသာ ထူးခၽြန္ဖန္တီးရွင္ Genius မ်ားသည္ အားလံုးလိုလို ေယာက်္ားေတြခ်ည္း ျဖစ္သည္။ သည္အတိုင္းဆိုလွ်င္ မိန္းမေတြမွာ ထူးခၽြန္ ဖန္တီးရွင္ျဖစ္ဖို႔ အရည္အခ်င္း မျပည့္မီဘူးဟု ေကာက္ခ်က္ခ်လိုက္ၾကၿပီလား။
အဲသည္လိုျဖင့္ ေမေမ အလြယ္တကူ လက္မခံခ်င္ပါ။
သား၏ မမသည္ အသက္ရွစ္ႏွစ္ပဲ ရွိေသးသည္။ အက္ဒြပ္ဒီဘိုႏိုကိုလည္း မသိ၊ “ျဖန္႔ထြက္ေတြးျခင္း” ဆိုတာ ကိုလည္းမသိ။ သို႔ေသာ္ သားအတြက္ ငါးကိုအစားထိုးရမည့္ ငါး႐ုပ္ကေလးေတြ ဖန္တီးဖို႔ေတာ့ သိသည္။ ျဖစ္ေအာင္လည္း သူႀကိဳးစားခဲ့သည္။ အခု သားကစားေနေသာ ငါး႐ုပ္ေလးေတြမွာ သားမမ ဒုတိယတန္းေက်ာင္းသူကေလး၏ ဖန္တီးမႈျဖစ္သည္။
ဒါေၾကာင့္ ေမေမယံုသည္။ သမီးမွာ တီထြင္ဉာဏ္ရွိသည္။ စိတ္ထက္သန္မႈရွိသည္။ ႀကိဳးစားလိုစိတ္ရွိသည္။ အဲသည္ အေျခခံစိတ္ဓာတ္ကို လူငယ္ဘဝမွာပါ ဆက္လက္တည္ျမဲဖို႔၊ စူးစမ္းဖန္တီးစိတ္ေတြကို တြန္းအားေပးဖို႔ ေမေမတို႔ လူႀကီးေတြမွာ တာဝန္ရွိသည္။ အဲသည္ ဖန္တီးစိတ္ေတြကို လူငယ္ဘဝကေန လူႀကီးဘဝအထိေရာက္ေအာင္ သယ္ေဆာင္က်င့္ၾကံဖို႔ကေတာ့ သားတို႔သမီးတို႔၏ တာဝန္ ျဖစ္သည္။
သမီးမိန္းကေလးေတြ ထူးခၽြန္သူျဖစ္မလာဘူးဆိုလွ်င္ အဲဒါ တားဆီးတတ္ေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ေၾကာင့္ပဲ။
ေမေမကေတာ့ ေမေမ့တာ၀န္ကို အခုကစၿပီး ေဆာင္႐ြက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေတာ့မည္။
(၇) ပထမဆံုး ေျခလွမ္းအျဖစ္ သားတို႔သမီးတို႔၏ မွတ္ဉာဏ္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ေမေမသတ္မွတ္ထားေသာ တန္ဖုိးမ်ားကို ျပင္ဆင္ေလွ်ာ့ခ်လိုက္ေတာ့မည္။
မွတ္ဉာဏ္ဆိုသည္မွာ ဦးေႏွာက္တြင္း အကန္႔တစ္ခု၏ အရည္အေသြးတစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆိုရလွ်င္ ဦးေႏွာက္၏ မ်ားျပားလွစြာေသာ တာဝန္ေတြထဲမွ တစ္ခုသာျဖစ္သည္။ မွတ္ဉာဏ္ႏွင့္ တီထြင္ဖန္တီးဉာဏ္သည္ တစ္ျခားစီ တစ္ကန္႔စီ ျဖစ္သည္။ ေျပာရလွ်င္ေတာ့ တစ္ခါတစ္ခါ မွတ္ဉာဏ္သည္ လူ၏ ဖန္တီးၾကံဆဉာဏ္ကို တားျမစ္ပိတ္ပင္ေသာ သေဘာ ပင္ရွိတတ္သည္။
ဒါေၾကာင့္ သားတို႔သမီးတို႔အတြက္ ေမေမဂုဏ္ယူနည္းေတြ ေျပာင္းလဲရေတာ့မည္။
စာတစ္ပုဒ္ကို ႏႈတ္တိုက္က်က္မွတ္ရာတြင္ အခ်ိန္ ျမန္ျမန္ႏွင့္ အလြယ္ရသည့္ အရည္အခ်င္းအတြက္ ေမေမ ဂုဏ္မယူခ်င္၊ ေက်နပ္ေရာင့္ရဲမေနခ်င္။ အတန္းထဲတြင္ အဆင့္တစ္ေတြႏွစ္ေတြ မရလို႔လည္း သားတို႔အေပၚ ေမေမ အားမလိုအားမရ မျဖစ္သင့္။ ျပႆနာတစ္ခုကို စနစ္က်က် ေလ့လာဆန္းစစ္ၿပီး နားလည္သေဘာေပါက္သည့္ ဉာဏ္ရည္ကို ေမေမ ဂုဏ္ယူမည္။ ဆင္တူ႐ိုးမွား ျပႆနာပဲလာလာ ဖန္တီးၾကံဆစိတ္ျဖင့္ ေျဖရွင္းၿပီး တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ ေအာင္ျမင္သြားမႈကိုသာ ေမေမ ဂုဏ္ယူမည္။
(၈) လူ႔ေလာကမွာ ပို၍ပို၍ ဖန္တီးၾကံဆႏိုင္ဖို႔ သားဟာ လူ ၄ ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ လိုသတဲ့သား။ အရည္အခ်င္း ၄ မ်ိဳးရွိဖို႔ ဆိုပါေတာ့သားရယ္။ Roger Von Oech ဆိုသည့္ ပုဂၢိဳလ္က သတ္မွတ္ထားေသာ မွတ္သားစရာ အခ်က္ေတြပါ။
သတင္းအခ်က္အလက္အသစ္ေတြကို ရွာေဖြေနသည့္အခါ သားသည္ နယ္ပယ္သစ္ရွာေဖြသူ Explorer အျဖစ္ က်င့္ၾကံရမည္။
သားမွာ ရရွိလာေသာ အရင္းအျမစ္ သယံဇာတေတြကို စိတ္ကူးသစ္အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းသည့္အခါ သားသည္ အႏုပညာရွင္ Artist ျဖစ္ရမည္။
သားမွာရရွိေသာစိတ္ကူးသစ္၏ အက်ိဳးအျမတ္ကို ခ်င့္ခ်ိန္ စစ္ေဆးသည့္အခါ သားသည္ တရားသူႀကီး Judge ျဖစ္ရမည္။ သား၏ စိတ္ကူးသစ္ကို မွန္ကန္သည္ဟု ဆံုးျဖတ္ၿပီး လႈပ္ရွားေဆာင္႐ြက္သည့္အခါ သားသည္ စစ္ထြက္သူရဲေကာင္း Warrior ျဖစ္ရမည္…..တဲ့။
နယ္သစ္ရွာေဖြသူ Explorer မျဖစ္မွာကို သား စိတ္မပူပါနဲ႔ သား။ လူငယ္ေတြမွာ စပ္စုစိတ္၊ စူးစမ္းသိျမင္လိုစိတ္ေတြ ရွိပါသည္။ လူငယ္ေတြ၏ ေမးခြန္းေမးလိုစိတ္ကို ႐ိုက္ခ်ိဳးမပစ္မိဖို႔ ေမေမတို႔ လူႀကီးေတြကသာ ႀကိဳးစားက်င့္ၾကံ ယူရမွာပါ။
အႏုပညာရွင္ Artist မျဖစ္မွာကိုလည္း သား စိုးရိမ္ဖို႔မလိုပါ။ ကေလးတိုင္းသည္ ဖန္တီးဉာဏ္ရွိၾကပါသည္။ ပီကာဆို ဟူေသာ ပန္းခ်ီဆရာႀကီးတစ္ေယာက္က ေျပာဖူးသည္။
“ကေလးတိုင္း ကေလးတတိုင္းဟာ အႏုပညာရွင္ပါပဲ။ ျပႆနာကဘာလဲဆိုေတာ့ အဲဒီကေလးႀကီးျပင္းလာတဲ့အခါ အႏုပညာရွင္အျဖစ္ ဆက္လက္တည္ျမဲေနႏိုင္ဖို႔ပါပဲ” တဲ့။
“သားအႏုပညာရွင္ အျဖစ္ ဆက္လက္တည္ျမဲႏိုင္ဖို႔ သား ဘာေတြလုပ္္ရမလဲ” ဟု ေမးလာခဲ့လွ်င္ အေျဖေတြက အဆင့္သင့္ ရွိပါသည္သား။ ေဟာသည္အရည္အခ်င္းေတြ သား က်င့္ၾကံအားထုတ္ရမည္။
မွီျငမ္းရမည္၊ စိတ္ကူးျဖန္႔က်က္ရမည္၊ အေတြးေတြကို လိုအပ္လွ်င္ေျပာင္းျပန္လွန္ရမည္၊ အေတြးေတြကုိ ဆက္သြယ္ရမည္၊ ႏႈိင္းယွဥ္ရမည္၊ ဖ်က္ပယ္ရမည္၊ ဟာသျဖင့္ ရယ္ပြဲဖြဲ႔ပစ္ႏိုင္ရမည္ တဲ့။
တရားသူႀကီး အရည္အခ်င္းကလည္း သားအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးပါသည္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ သား ရလာသည့္ စိတ္ကူးသစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ စစ္သူႀကီးတစ္ေယာက္လို ရဲဝံ့စြာ တိုက္ခိုက္ ေဆာင္႐ြက္ရေတာ့မည္ဆိုေတာ့ သားတိုက္ခိုက္ဖို႔အထိ ထိုင္တန္ေသာ မွန္ကန္ေသာ စိတ္ကူးသစ္ ဟုတ္မဟုတ္ သား ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ရမည္ေပါ့။ မထိုင္တန္ေသာ စိတ္ကူးသစ္တစ္ခုအတြက္ သား စြန္႔စား တိုက္ခိုက္လိုမည္ မဟုတ္ပါ။
တရားသူႀကီး ရာထူးအတြက္ သား ခ်င့္ခ်ိန္တတ္ရမည္။
Grant Heidrich ဟူေသာ ပုဂၢိဳလ္ကေျပာခဲ့သည္ သား။
“ေသြးပူေလ့က်င့္ခန္းအတြက္ အခ်ိန္အၾကာႀကီးယူၿပီး ျဖဳန္းတီးေနခဲ့ရင္ မင္းဟာ အေျပးၿပိဳင္ပြဲကို လြဲရလိမ့္မယ္။ ေသြးပူေလ့က်င့္ခန္းကို လိုသေလာက္ မလုပ္မိျပန္ရင္လည္း မင္းဟာ ၿပိဳင္ပြဲကို ၿပီးဆံုးေအာင္ ေျပးႏိုင္မွာမဟုတ္ဘူး” တဲ့။
ဒီေတာ့ သားမွာ ေဟာဒါေတြ လိုေသးသည္။
ရည္မွန္းခ်က္ကို ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် သား ေလ့လာရမည္။
အေကာင္းေတြ အက်ိဳးေတြကုိ သိရမည္။ အဆိုးႏွင့္ အျပစ္ေတြကုိ သိရမည္။
ေအာင္ျမင္ဖို႔ျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားႏွင့္ ႐ံႈးနိမ့္ခဲ့လွ်င္ ဘယ္လို ျပန္ဆပ္ရမလဲ သိရမည္။
အခ်ိန္ကိုက္ၿပီလား၊ စိတ္ကူးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ အသင့္ေတာ္ဆံုးအခ်ိန္လား သိရမည္။
ဘက္လိုက္မႈေတြ တမ္းညြတ္မႈေတြ ပါေနသလား၊ ဆန္းစစ္ရမည္။
ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ဘာလဲ ဟု သိရမည္။
တရားသူႀကီးအျဖစ္ ဆံုးျဖတ္ၿပီးလွ်င္ေတာ့ စစ္ထြက္ သူရဲေကာင္း အျဖစ္ သတၱိရွိရွိ ရဲရင့္စြာတိုက္ခိုက္ေပေတာ့ သား။
အဲသည္လို ယံုၾကည္ရာ စိတ္ကူးသစ္တစ္ခုအတြက္ သား တိုက္ခိုက္သည္ ဆိုသည့္အခါ…….
သားသတၱိ ရွိပါ။
သား၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္ကိုေရာက္ဖို႔ နည္းဗ်ဴဟာေတြ စီစဥ္ပါ။
သားအေနႏွင့္ ဘာကုိစေတးရဲသလဲဟု ေတြးပါ။
ဆံုး႐ႈံးမႈ၏ ေနာက္ဆက္တြဲ အရာမ်ားကို ႀကိဳစဥ္းစားပါ။
ေရွ႕ဆက္တက္ပါ။
သားကို ဘယ္အရာေတြက ေႏွာင့္ေႏွးေအာင္ တားဆီးေနသလဲ သိျမင္ပါ။
သားရဲ႕စြမ္းအင္ကို ပညာရွိစြာ အသံုးခ်ပါ။
လဲက်သြားသည့္အခါ ျပန္ထပါ။
ဘယ္ေလာက္အထိ သားဇြဲႀကီးရမလဲ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေမးပါ။
သားရဲ႕ အ႐ႈံးေတြကေန သင္ခန္းစာယူၿပီး ေအာင္ႏိုင္မႈကို ရယူပါ။
ဖန္တီးတီထြင္စိတ္ဟာ လူ႔ေလာကမွာ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါသလဲဟု သား သိေစခ်င္လွသည္။
ေလာကႀကီးမွာ အစစ္အမွန္ အေပ်ာ္႐ႊင္ဆံုး လူသား ရယ္လို႔ ႏွစ္မ်ိဳးပဲရွိသတဲ့။ တစ္မ်ိဳးက ကေလးေတြ၊ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက ဖန္တီး တီထြင္ပညာရွင္ျဖစ္ေသာ လူနည္းစုကေလး…….တဲ့။
ေမေမကေတာ့ သားႏွင့္သမီးကို ဘဝတစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ အစစ္အမွန္ ေပ်ာ္႐ႊင္ခ်မ္းေျမ႕ေစခ်င္ပါသည္။
---------------
#ဂ်ဴး
က်မ္းကိုး
Thinking like a Genius by Michael Michalko
(The Futurist, May,1998)
Thinking the unthinkable by Bill Costello
(The Futurist, May,1999)
A Kick in the sea of the pants by Roger Von Oech
တီထြင္ဖန္တီးေတြးေတာမႈသို႔ ေျခလွမ္း၄ရပ္( ေမာင္ျမင့္ေဇာ္)
(ျဗဴတီမဂၢဇင္း ၂၀၀၂ ေအာက္တိုဘာ)
[ White Dreams ဘေလာ့ဂ္မွ ကူးယူပါသည္။ ဘေလာ့ဂ္ဂါအား ေက်းဇူးတင္ပါသည္။]
No comments:
Post a Comment