ေအလမ္း၀တၳဳ
📑📑📑📑
ဆူးငွက္
(က)
မႏၲေလးမွာ ေအလမ္း၊ ဘီ လမ္း၊ စီလမ္းဆိုလို႔ ယေန႔ေခတ္ လူငယ္ေတြ ဘယ္သူမွ သိမွာမ ဟုတ္ၾကေတာ့။ တကယ္ေတာ့ ၁၈၈၆ ခုႏွစ္ မႏၲေလးရတနာပုံ ေနျပည္ေတာ္ကို အဂၤလိပ္တို႔ စတင္တက္ေရာက္ သိမ္းပုိက္က တည္းက ထိုလမ္းနာမည္ေတြ တြင္ခဲ့သည္ဟု သိရသည္။ ေဂါ ၀ိန္ဆိပ္က အဂၤလိပ္တပ္ေတြ ကမ္းတက္လာၾကေသာအခါ တပ္အ လုိက္ တက္ေရာက္လာၾကသည့္ လမ္းေၾကာင္းေတြကို သတ္မွတ္ ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကသည္ဟု သိရသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ သက္တမ္းအရြယ္ ေတြအထိ ေအလမ္း၊ ဘီလမ္း၊ စီ လမ္းတုိ႔ေခၚကာ ႏႈတ္က်ဳိးေနၿပီ။ စကားမစပ္ ကြၽန္ေတာ္တို႔မိဘမ်ား ႏွင့္ ဦးႀကီး၊ ႀကီးေတာ္တို႔က မႏၲ ေလး၏ အခ်ဳိ႕ေသာ ရပ္ကြက္အ သုံးအႏႈန္းမ်ားကို ေျပာဆိုၾက ေသာအခါ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မၾကား ဖူးတာေတြပင္ ပါေသးသည္။ ဥပ မာဆုိပါေတာ့ ႐ုိးလ္ကုမၸဏီတို႔၊ ကာတစ္တုိက္သို႔၊ မာလဂ်မ္းတုိက္တုိ႔၊ ခတၱိယ၀င္းတုိ႔ စသည္ျဖင့္ ျဖစ္သည္။ ႀကီးေတာ္က သူ႔အိမ္ရွိ ေသာ လမ္း ၃၀ ႏွင့္ ၈၁ လမ္း ေထာင့္ေနရာကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ေန ထုိင္ေသာ ေဒါင္း႐ုိးရပ္မွ သြားရ မည့္ ခရီးစဥ္ကိုၫႊန္ရာ၌ ‘‘မင္းက လည္းကြယ္ ဒီကေန ၀ါးတန္းထိ တက္လုိက္၊ ၀ါးတန္းေရာက္ ေတာ့ ခတၱိယ၀င္းထဲ၀င္ၿပီး အေရွ႕ေပါက္ကေန ရွင္ဘုိ႔မယ္ဘုရား ၀င္းထဲ ဆက္၀င္၊ ရွင္ဘုိ႔မယ္အေရွ႕ေပါက္ကေန ရာမနတ္စင္၀င္းျဖတ္ၿပီး ရွစ္မွတ္ ဂါတ္တဲေဘး က တက္ခဲ့ေပါ့’’ဟု ေျပာတတ္ သည္။
ဦးႀကီးကေတာ့ ‘‘မာလဂ်မ္း တုိက္ကေန ကာတစ္တုိက္က တစ္ဆင့္ ႐ိုးလ္ကုမၸဏီအတက္ ေက်ာ္တာနဲ႔ ကုန္းတန္းထိပ္မွာ ေၾကးနန္း႐ုံးရွိတယ္ကြာ။ ကုန္း တန္းေက်ာ္တာနဲ႔ ဓာတ္စက္႐ုံ ေရာက္တာပဲ’’ဟူေသာ စကားမ်ဳိး ေတြ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အေတာ္နား လည္ေအာင္ ႀကိဳးစားရသည္။
ေနဦး ... ကြၽန္ေတာ္ေျပာ ခ်င္တာ ဒါမဟုတ္။
(ခ)
ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၈၉ ခုက အရွည္ ၃၈၆ မုိင္ရွိေသာ ရန္ကုန္-မႏၲေလးမီးရထားလမ္းကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့ ၿပီးေနာက္ မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္လည္း မီးရထားဘူတာ႐ုံႀကီးတစ္႐ုံတည္ ေဆာက္ခဲ့သည္။ ထုိစဥ္က မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ အဓိကေနရာမ်ားမွာ မႏၲေလးနန္းတြင္း၊ နန္းတြင္းအ ေနာက္ဘက္ စီလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ႏွင့္ ေစ်းခ်ဳိ၀န္းက်င္သာ ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ အဆုိပါေနရာမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္မႈ လြယ္ကူေသာအ ရပ္တြင္ ဘူတာကို တည္ေဆာက္ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မႏၲေလးနန္း တြင္းႏွင့္ ၂၆ ဘီတစ္လမ္းသာ ျခားၿပီး ေတာင္ဘက္ ၃၅ လမ္းထိ အရွည္ရွိကာ အက်ယ္အ၀န္းအ ေနႏွင့္ ၇၈ လမ္းႏွင့္ ၇၉ လမ္း ၾကားရွိေသာ မႏၲေလးဘူတာႀကီး ၏ ဧရိယာမွာ ထုိစဥ္ကတည္းက ယခုအခ်ိန္တုိင္ေအာင္ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္အတြင္း လုံေလာက္ မွ်တမႈ ရွိခဲ့သည္။ ဘူတာႀကီး ဧရိ ယာတြင္ ကုန္႐ုံမ်ား ရွိခဲ့သည္။ တဲြ ဆုိင္းမ်ား ျပင္ဆင္သန္႔ရွင္းရာ ေန ရာမ်ား ရွိသည္။ လုံေလာက္ေသာ ဘူတာစႀကႍ ရွိသည္။
ခရီးသည္မ်ား နားေနရန္အ တြက္လည္း က်ယ္၀န္းသည္။ ထုိ မွ်သာမက မီးရထားစက္ေခါင္း မ်ားအတြက္ စက္ေခါင္းျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းရန္ပင္ တစ္ပါတည္းပါ ရွိခဲ့သည္။ ေနာက္ထပ္ထုိမွ်သာမ ကဟု ထပ္မံေျပာရဦးမည္။ အဆို ပါ ဘူတာ႐ုံႀကီးႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္း ဆုိင္တြင္လည္း ၇၈ လမ္းတစ္ ေလွ်ာက္ ရာထူးႀကီးငယ္အစဥ္ လိုက္ ၂၇ လမ္းမွ ၃၅ လမ္းအ တြင္း ေနရာမ်ားခ်ထားေပးခဲ့ သည္။ ဘူတာဟူသည္ ၂၄ နာရီ တာ၀န္ရွိသျဖင့္ ဘူတာႏွင့္ အနီး ဆုံးေနရာတြင္ မီးရထား၀န္ထမ္း မ်ားလည္း ၂၄ နာရီ အဆင္သင့္ ျဖစ္ေစရန္ ေနရာခ်ထားေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မႏၲေလးဘူ တာဧရိယာဟူသည္ ၀န္ထမ္း လုိင္းမ်ားအပါအ၀င္ ၂၇ လမ္းမွ ၃၅ လမ္းအတြင္း ရွစ္ျပအရွည္ႏွင့္ ၇၇ လမ္းမွ ၇၉ လမ္းအတြင္း ႏွစ္ ျပအက်ယ္ရွိေသာ ဧရာမဧရိယာ ႀကီးျဖစ္ခဲ့သည္။ ဘူတာႀကီးတည္ ေဆာက္စဥ္ကာလ မႏၲေလးအ ေရွ႕ျခမ္းမွာ လူေနရပ္ကြက္က ခပ္က်ဲက်ဲပါးပါးပဲ ရွိသည္။ အမ်ားစုက ႐ုံးမ်ားပဲ ျဖစ္၏။
ဘူတာႀကီးအေရွ႕ဘက္မွာ ျပည္သူ႔ေဆး႐ုံႀကီးရွိသည္။ ျမဴနီ စီပယ္႐ုံးႀကီး ရွိသည္။ အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆုိင္ရာ႐ုံးမ်ား ရွိ သည္။ ထုိ႔ေနာက္ အၿငိမ္းစားအ ရာရွိမ်ားႏွင့္ ႐ုံး၀န္ထမ္းမ်ားေန ထုိင္ေသာ စီဗီလုိင္းရပ္ကြက္ ရွိ သည္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ အစုိးရစက္ မႈ၊ လက္မႈ သိပၸံေက်ာင္းလည္း ရွိ လာသည္။ ေဆး႐ုံႀကီးႏွင့္ ႐ုံးႀကီး ၾကားမွာ ဗထူးကြင္းလည္း ရွိလာ ၏။ ထိုစဥ္ကာလက စီးပြားေရးအ ခ်က္အခ်ာက်ေသာ ေစ်းခ်ဳိ၀န္း က်င္သို႔ အေရွ႕ျခမ္းအရပ္မွ ကူး လူးဆက္ဆံမႈသည္ မနက္ေစ်း သြား၊ ေစ်းျပန္ေလာက္ပဲ ရွိမည္။ ညေနေစာင္းေန၀င္သည္ႏွင့္ အဆက္အဆံ ကူးလူးမႈ မရွိသ ေလာက္ နည္းပါးသြားခဲ့၏။ ထုိ႔ ေၾကာင့္ မႏၲေလး၏ ေရွ႕ျခမ္း၊ အ ေနာက္ျခမ္း ကူးလူးဆက္ဆံေရး တြင္ နန္းၿမိဳ႕႐ုိးႏွင့္ ဘူတာႀကီး ၾကားရွိ ၂၆ ဘီလမ္းႏွင့္ပင္ လုံ ေလာက္အဆင္ေျပသည္။ ၂၆ ဘီ လမ္းမွာပင္ မနက္တစ္ႀကိမ္၊ ညေနတစ္ႀကိမ္ တစ္ေန႔လွ်င္ ႏွစ္ႀကိမ္သာ ျဖတ္သန္းေသာ မႏၲေလး-မတၱရာ မီးရထားလမ္းရွိေသာေၾကာင့္ မီးရထားလာခ်ိန္တြင္ မိနစ္အနည္းငယ္မွ် လမ္းပိတ္ဆို႔ သြားတတ္ေသးသည္။ ဒါေပမဲ့ ကိစၥမရွိ အေရးတႀကီးသြားစရာမရွိ။
မႏၲေလးဘူတာႀကီးသို႔ မီးရ ထားအ၀င္၊ အထြက္မွာ ၿမိဳ႕ ေတာင္ဘက္ျခမ္း၌သာရွိသျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ ခုံးေက်ာ္တံတားမ်ား မရွိေသးသည့္အခ်ိန္မို႔ မီးရထား အ၀င္၊ အထြက္ရွိတုိင္း ယာဥ္အ သြားအလာမ်ားကို ေခတၱပိတ္ ထားရသည္။ အမ်ားဆုံးပိတ္ရ သည့္အခ်ိန္မ်ားမွာ နံနက္ပိုင္းႏွင့္ ညဦးပုိင္းမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ဘူ တာ၏ ေတာင္ဘက္တြင္ မႏၲေလး အေရွ႕ျခမ္းႏွင့္ အေနာက္ျခမ္းကူး သန္းသြားလာမႈ အမ်ားဆုံးသာမ က မူဆယ္၊ လား႐ႈိး၊ ျပင္ဦးလြင္ ၿမိဳ႕မ်ားမွ အဓိကအ၀င္၊ အထြက္ လမ္းအျဖစ္ ၃၅ လမ္း(၀ါ)ေအ လမ္းသည္ ယာဥ္အသြားအလာ မ်ားျပားခဲ့သည္။
ေအလမ္းႏွင့္ မီးရထားလမ္း ဆုံရာေနရာကို မ်က္ပါးရပ္ဂိတ္ ဟုေခၚၾကသည္။ အျမန္ရထား ႀကီးမ်ား အ၀င္၊ အထြက္ရွိေသာ မီးရထားလမ္းမို႔ ရထားမ၀င္မီ၊ မထြက္မီ မိနစ္အေတာ္ၾကာ ႀကိဳ တင္ပိတ္ထားရေလ့ရွိရာ အခ်က္ ေပးေခါင္းေလာင္းသံႏွင့္အတူ ပိတ္ထားေသာ သံတံခါးႀကီးမ်ား ထိပ္မွ မီးအိမ္နီကေလးကို ရပ္ ထားေသာ ယာဥ္မ်ားသည္ ခပ္ လွမ္းလွမ္းမွပင္ ခပ္ပ်ပ်ေလး ျမင္ ရေလာက္ေအာင္ တစ္ေမွ်ာ္တစ္ ေခၚ ေငးေမာၾကည့္႐ႈၾကရ၏။ တစ္ခါတစ္ရံအဝင္ရထားႏွင့္ အထြက္ရထား ႏွစ္စီးလံုးအတြက္ေစာင့္ဆိုင္းရေသာအခါ မိနစ္မွ်သာမက နာရီအထိပင္ ၾကာသြားေလေသာေၾကာင့္ ေအလမ္းေပၚ၌ ဆိုုက္ကား၊ ျမင္းလွည္းႏွင့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား မီးရထားလမ္း၏ အေရွ႕ျခမ္း၊ အေနာက္ျခမ္း အေတာင့္လိုက္ပိတ္ဆို႔ သြားတတ္ သည္။ ရန္ကုန္မွျဖစ္ေစ ျမစ္ႀကီးနားမွျဖစ္ေစ လား႐ႈိး၊ ေက်ာက္မဲမွျဖစ္ေစ ေရႊဘို၊ မံုရြာမွျဖစ္ေစ မီးရထားႏွင့္ ညပိုင္းကာလ ဝင္လာလွ်င္ မ်က္ပါးရပ္ဂိတ္တြင္ ေစာင့္ဆိုင္းေနေသာ ျမင္းလွည္းမ်ားက ေရနံဆီမီးအိမ္ေလးမ်ား၏ တလက္လက္ အေရာင္ဟာ တန္ေဆာင္တိုင္ ျမင့္မိုရ္ပြဲ က်င္းပေနသလား ေအာက္ေမ့ရသည္။
ထိုစဥ္က ျမင္းလွည္းမ်ား၏ ပံုရိပ္သည္ မႏၲေလးဘူတာႀကီး ေရွ႕တြင္လည္း ပိုမိုသိသာေစ သည္။ ကိုလိုနီေခတ္ကတည္းကတည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ အေပၚထပ္အုတ္ႂကြပ္မိုး အေပၚထပ္ပ်ဥ္ေထာင္ကာ ေအာက္ထပ္အုတ္ တိုက္ ဘူတာႀကီးအေဆာက္အ အံုေရွ႕တြင္ ကြက္လပ္ႀကီးရွိသည္။ ကြက္လပ္ႀကီး၏ ေျမာက္ဘက္ျခမ္းမွာ စနစ္တက်တန္းစီ၍ဂိတ္ထိုးထားေသာျမင္းလွည္းမ်ားမွာ အစီးေရရာခ်ီရွိသည္။ ရထားေပၚမွဆင္းလားသည့္ ခရီးသည္မ်ားအ ဖို႔ ဘူတာႀကီးေရွ႕မွာ ပထမဆံုးျမင္လိုက္ရေသာ ျမင္းလွည္းမ်ားျမင္ကြင္းကလည္းထူးျခားမႈျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္က ႐ိုက္ကူးေသာ႐ုပ္ရွင္ကားတိုင္း၌ မႏၲေလးနိမိတ္ပံုကို ျပေလတိုင္း ဘူတာႀကီးေရွ႕ မွစီတန္းေနေသာ အစီးေရရာခ်ီရွိ သည့္ ျမင္းလွည္းတပ္ႀကီးကို ႐ိုက္ျပလိုက္သည္ႏွင့္ မႏၲေလးပံုရိပ္ ပီျပင္သြားေတာ့သည္။ အခုေတာ့ ထိုျမင္ကြင္းေတြက လြမ္းစရာေတြ ေပါ့။ ထိုစဥ္က မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္းသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးတြင္ ျမင္းလွည္းကအေရးပါသည္။ ေစ်းခ်ိဳကိုအေျခခံၿပီးေျပးဆြဲသည့္ ျမင္းလည္းလိုင္းေတြလည္း အမ်ားအ ျပား ရွိသည္။
ေနဦး…ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာ ဒါမဟုတ္။
(ဂ)
မႏၲေလးမွာက ဘတ္စ္ကား လိုင္းေတြရွိခဲ့ေသာ္လည္း ဘတ္စ္ကားလိုင္းကို အမ်ားဆံုးအသံုးျပဳ သူေတြက ရဟန္းသံဃာမ်ား၊ နယ္မွဧည့္သည္မ်ားႏွင့္ ဝန္စည္စလယ္ အထုပ္အပိုး မ်ားပါေသာ ၿမိဳ႕ေပၚက ခရီးသြားမ်ားပဲ ျဖစ္သည္။ထိုစဥ္က မႏၲေလးဘတ္စ္ကား အမ်ားစုမွာ ဒုတိယကမၻာစစ္လက္က်န္ ခ်က္ပလပ္ေခါင္းတိုလူစီး ေဘာ္ဒီတပ္ဘတ္စ္ ကားႀကီးမ်ားပဲ ျဖစ္သည္။ ဗိုက္ပူေဘာ္ဒီအတြင္း တစ္ဖက္တစ္ခ်က္ ခံုတန္းရွည္သာ ႐ိုက္ထားၿပီး အလယ္ေကာင္ ကြက္လပ္တြင္ ကုန္စည္မ်ားတင္ ေဆာင္ၿပီး ေပ ၅၅ဝ နီးပါးအရွည္ရွိသည့္ မႏၲေလးတစ္ျပ အပိုင္းအျခားအတြင္း မွတ္တိုင္ႏွစ္မွတ္တိုင္ နီးပါးထားရွိကာ ခပ္ျဖည္းျဖည္း ဘီးလိမ့္႐ံုေမာင္းၿပီး မွတ္တိုင္ ေရာက္တုိင္း ခရီးသည္တေမ့တ ေမာေစာင့္သည့္ ဘတ္စ္ကားမ်ား ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း မႏၲေလးဘတ္စ္ကားေတြကို သံလိပ္ႀကီးမ်ားဟု တင္စားသူက တင္စားၾကသည္။ တယ္ေတာ့မ႐ိုင္းလွ။ မႏၲေလး၏ ဘတ္စ္ကားလိုင္း အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတာင္၊ ေျမာက္လမ္းေၾကာင္းမ်ားအတိုင္း ေျပး ဆြဲသည္က မ်ားသည္။ အေနာက္မွစ၍ေျပာရလွ်င္ ေအလမ္းႏွင့္ ဘီ
လမ္းၾကား ကမ္းနားလမ္း၊ ဘုရားႀကီးႏွင့္ ေစ်းခ်ိဳၾကား ၈၄ လမ္း၊တာရဲတန္းႏွင့္ ဗ်စ္စက္႐ံုၾကားလမ္း ၈ဝ၊ ဓာတ္စက္႐ံုႏွင့္ ေအလမ္းၾကား ၇၈ လမ္း။ ထိုလမ္းမ်ားေလာက္သာ ဘတ္စ္ကားလိုင္း ေတြ စုၿပံဳေျပးဆြဲၾကၿပီး အေရွ႕အေနာက္ လမ္းအေနႏွင့္မူ ေအလမ္းႏွင့္ ဘီလမ္းမ်ားေပၚ၌သာ ဘတ္စ္ကားလိုင္းေျပးဆြဲမႈ ရွိခဲ့သည္။ ေအလမ္းေပၚတြင္ ေစ်းခ်ိဳမွ အုန္းေခ်ာ၊ေက်ာက္မီးအထိ ေျပးဆြဲေသာအမွတ္ (၁၁)ဘတ္စ္ကားလိုင္း၊ စိန္ပန္းႏွင့္ ေစ်းခ်ိဳကိုေကြ႔ဝိုက္ျဖတ္ၿပီး ၈၂ လမ္းမွတစ္ဆင့္ မႏၲေလး တကၠသိုလ္ေျပးဆြဲေသာ အမွတ္(၃)ကားျပာလိုင္းတုိ႔ေလာက္သာ ရွိသည္။ အမ်ားဆံုး ေအလမ္းေပၚ ရွိသည့္ယာဥ္မ်ားမွာ မႏၲေလး -ေမၿမိဳ႕ (ျပင္ဦးလြင္) ေျပးဆြဲေသာ ယာဥ္မ်ား ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ကလည္း ျပင္ဦးလြင္ယာဥ္လိုင္းမွာ အခုေလာက္ မ်ားမ်ားစားစား မရွိ။ MMTA ႏွင့္ မူလ MMTAယာဥ္လိုင္းေလာက္ပဲ ရွိမည္။ ထိုယာဥ္လိုင္းတြင္ ဂ်စ္ကားမ်ားသာ ေျပးဆြဲခဲ့၏။
ေအလမ္းအေၾကာင္း ျပန္ေျပာင္းေျပာေတာ့ ျမင္ကြင္းေတြထဲမွာ မွတ္မွတ္ရရသိသိသာသာ ႀကီး ေျပာင္းလဲသြားတာက ေအလမ္း အေနာက္ျခမ္းပဲျဖစ္သည္။ ယခင္က ေအလမ္းအေနာက္ျခမ္းလမ္း ၈ဝ မွ ေဂၚဝိန္အထိ ေအလမ္း၏ ေျမာက္ဘက္ျခမ္းတြင္ မီးရထားလမ္းတစ္လမ္းရွိသည္။ ဘူတာႀကီးမွ ေဂၚဝိန္ဆိပ္ကမ္းသို႔ ဆက္သြယ္ထားသည့္ မီးရထားလမ္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုစဥ္က ေအလမ္းကို မႏၲေလးသားေတြ က သံလမ္းဟုလည္း ေခၚဆိုၾက သည္။ ေဂါဝိန္ဆိပ္တြင္ ေရနံ သိုေလွာင္ကန္မ်ားလည္း ရွိသျဖင့္ အထက္ျမန္မာျပည္အတြက္ ဆီတင္ မီးရထားတြဲေတြ၊ ေဂါဝိန္ေရနံေလွာင္ကန္ေတြမွာ ဆီတင္ၾကသည္။ အလားတူ ေဂါဝိန္၊ ထင္းဝင္း၊ ပိုက္က်ံဳး၊ မရမ္းၿခံစသည့္ ကမ္းနားတစ္ေလွ်ာက္တြင္လည္း သစ္စက္ႀကီးမ်ား ရွိသျဖင့္ သစ္လံုး၊ သစ္ခြဲသားမ်ားကို သစ္တင္ မီးရထားတြဲမ်ားျဖင့္လည္း တင္ေဆာင္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘူတာႀကီးႏွင့္ ေဂါဝိန္ကို ဆက္သြယ္ထားေသာ မီးရထားလမ္းမွာ ထိုစဥ္က အထက္ျမန္မာျပည္္ ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္ေရးတြင္ အေရးပါခဲ့သည္။ ေဂါဝိန္ဆိပ္က ဆီတင္တြဲမ်ား၊ သစ္တင္တြဲမ်ား၊ အျခား ကုန္တင္တြဲမ်ားကို ဘူတာႀကီးႏွင့္ အသြား၊အျပန္ ပို႔ေဆာင္ေပးေသာ ကုန္ရထားမ်ားကို ေအလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ အနည္းဆံုးတစ္ေန႔ ႏွစ္ႀကိမ္ ေလာက္ ေတြ႕ရသည္။
ထိုစဥ္က မီးရထားအမ်ားစု၏ စက္ေခါင္းမ်ားမွာ ေရေႏြးေငြ႕အားသံုး အင္ဂ်င္စက္ေခါင္းႀကီး မ်ား ျဖစ္သည္။ ကုန္တင္တြဲႀကီး မ်ား ဆြဲလာေသာ ေရေႏြးေငြ႕အားသံုးစက္ေခါင္းႀကီးမ်ား၏ ဥၾသသံမ်ားကို ေအလမ္းေပၚတြင္ နံနက္တစ္ႀကိမ္၊ ညေနတစ္ႀကိမ္ အၿမဲၾကားရသည္။ အဆိုပါ မီးရထားလမ္းသည္လည္း ထိုစဥ္က အသြား၊အလာမ်ားသည့္ ၈၄ လမ္းကို ျဖတ္သန္းရေသာ္လည္း တစ္စံုတစ္ရာႀကီးႀကီးမားမား မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈမ်ိဳး မရွိခဲ့ေပ။ ကုန္ရထားသည္ လမ္းမႀကီးမ်ားကို ျဖတ္သန္းသည့္အခါတိုင္း ဥၾသသံတြင္တြင္ေပးကာ လမ္းကိုျဖည္းျဖည္းခ်င္း တိုးဝင္ျဖတ္သန္းသည္။
ေအလမ္းေပၚတြင္ ဘူတာႀကီးေနာက္ျခမ္း၌ စိန္႔ဂ်ိဳးဇက္ ကက္သလစ္ ခရစ္ယာန္ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္း ရွိသည္။ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္က ျပင္သစ္ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဖာသာဂ်ိဳးဇက္လဖုန္းက စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့သည္ဟု မွတ္သားရပါသည္။ ထိုစဥ္က ျမန္မာ
လူငယ္ႏွစ္ဦးကို ျပင္သစ္ႏိုင္ငံသို႕ ေလးႏွစ္ၾကာပန္းပုပညာ သင္ေစၿပီး မႏၲေလးတြင္ ထိုဘုရားေက်ာင္းကို ေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၁၉၃၃ ခုႏွစ္မွာ ၿပီးစီးခဲ့သည္ဟု လည္း သိရသည္။ ဘုရားေက်ာင္းတြင္ အလြန္လက္ရာေျမာက္ေသာ ပန္းပု႐ုပ္လံုးမ်ားကို ယခုထက္တိုင္ အထင္အရွား ေတြ႕ရွိရသည္။ ေအလမ္း အေနာက္ျခမ္းတြင္ ယခင္က ျမန္မာမ်ားသာ အမ်ားစုေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ဖာသာလဖုန္းေက်ာင္း၏ ၈၁ လမ္း၊ ၃၃ လမ္းႏွင့္ ၃၄ လမ္းၾကားကုိ စာတိုက္တန္းဟု ေခၚသည္။ စာတိုက္တန္း၏ ေတာင္ဘက္တြင္ ပန္းခ်ီဝင္းဟုလည္း ရွိသည္။ ယခင္က ေအလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ လမ္း ၈ဝ မွ ၈၅ လမ္းအထိ သံလမ္းေဘးတြင္ မီးရထားဝန္ထမ္း အိမ္ရာမ်ား ရွိသည္။ ေအလမ္းဘက္ကို မီရထားလမ္းသာျခားၿပီး မ်က္ႏွာျပဳထားသည့္ ေနရာမ်ားမို႔ မီးရထားဝန္ထမ္းမ်ားက ဆိုင္ခန္းမ်ားအား အငွားခ်ထားေပးခဲ့သည္။ အမ်ားစုမွာ ေဆးဆုိးပန္း႐ိုက္လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္သည္။ ထိုအိမ္ခန္းမ်ားတြင္ ပန္းခ်ီ၊ပန္းပု အေရာင္းျပခန္းမ်ားလည္း ဖြင့္လွစ္ထား ရွိသည္။ ေအလမ္းႏွင့္ ၈၃ လမ္းေထာင့္တြင္ လမ္းအေနာက္ဘက္ျခမ္း၌ မန္က်ည္းပင္ႀကီး တစ္ပင္ ရွိခဲ့ေသးသည္။
ေနဦး…ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာ ဒါမဟုတ္။
(ဃ)
၁၉၇၀ ေက်ာ္ကာလ အလြန္တရာ ပူျပင္းေသာ ေႏြအခ်ိန္တြင္ အနည္းငယ္သက္သာရာရသည့္ ညခ်မ္းအခ်ိန္၌ အလြန္မ်ားျပား လွေသာ လူအုပ္ႀကီး တစ္အုပ္က မန္က်ည္းပင္ႀကီးကို ေမာ့ၾကည့္ ၿပီး ေဟာ လႈပ္တယ္...လႈပ္တယ္ဟု ေအာ္ဟစ္ေျပာဆိုကာ လက္ႏွိပ္ဓာတ္မီးမ်ား ထိုး၍ မန္က်ည္း ကိုင္း တစ္ကိုင္းအား စူးစူးစိုက္စိုက္ၾကည့္ၾကရင္း ဆူညံပြက္လ်က္ ရွိသည္။ ေအလမ္းတစ္ဖက္ မွာရွိေသာ ဆံေတာ္သစ္လက္ သုပ္ဆိုင္ကလည္း ေရာင္းမေလာက္။ မလွမ္းမကမ္း ၈၃ လမ္းေပၚက ၾကက္မင္းအသုပ္စုံ ဆိုင္မွာလည္း ထိုင္စရာေနရာ မရွိေတာ့။ ေႏြေခါင္ေခါင္ ေလတစ္စက္မွ မတိုက္ဘဲ ကိုယ္စီိကိုယ္စီ ယပ္ေတာင္ႏွင့္ ေနရသည့္ကာ လတြင္ ေလမတိုက္ပါဘဲ မန္က်ည္ပင္ကိုင္းက ထူးထူးျခားျခား လႈပ္သည္ဟူေသာ သတင္းစကား ေၾကာင့္ ေန၀င္သည္ႏွင့္ ၿမိဳ႕လုံးအႏွံ႕မွလူမ်ား မန္က်ည္းပင္ေအာက္ ေရာက္လာကာ မန္က်ည္းကိုင္း ကို ေမာ့ႀကည့္ၿပီး အသီးသီး လႈပ္တယ္... လႈပ္တယ္... ဟူေသာစကားသံမ်ား ထြက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
မည္သို႔ဆိုေစ မန္က်ည္းပင္ေအာက္ေရာက္၍ မန္က်ည္းကိုင္းကို ေမာ့ၾကည့္သည့္ တစ္ခဏေတာ့ အပူဒဏ္ကို ေမ့သြားတာေပါ့။ သည္ရက္မတိုင္ခင္ သႀကၤန္ၿပီးခါစကလည္း မႏၲေလးအိမ္ေတာ္ရာ သကၤန္းတန္းက ခင္မာလာအမည္ရွိ ေခ်ာေခ်ာလွလွ အပ်ဳိကေလးတစ္ေယာက္ သႀကၤန္လည္ၿပီး အျပင္းဖ်ားကာ ႐ုတ္ျခည္း ေသဆုံးသြားေသာအခါ မိတ္ကပ္မ်ားျဖင့္ အက်အန ျပင္
ဆင္ထားသည့္ ထိုအပ်ဳိေလး၏ ႐ုပ္အေလာင္းကို ပြဲေတာ္ႀကီးတမွ် တကူးတကန္႔ သြားႀကည့္သည့္ အျဖစ္အပ်က္လည္း ႀကဳံခဲ့ပါ၏။ အသုဘခ်သည့္ေန႔ကဆိုလွ်င္ မေျပာပါႏွင့္ေတာ့ နာေရးမ႑ပ္ ေရွ႕မွာ ပရိသတ္ေတြ ႀကိတ္ႀကိတ္တိုးေနလို႔ အေလာင္းကို မနည္းထုတ္ယူရသတဲ့။ ရြာဟိုင္းသုသာန္မွာ ညေရာက္ေတာ့ ေျမခ်သၿဂႋဳဟ္ခါနီး အေလာင္းဖြင့္ၾကည့္ေသာအခါ ဆံစနဖူးထိပ္၌ ေခၽြးကေလးစို႔၍ ႏႈတ္ခမ္းတစ္ဖက္ တြန္႔သြားသည္ဟု ျမင္ေတြ႕ၾကသူမ်ားေၾကာင့္ အသက္ရွိေသးတယ္ဟူေသာ သတင္းက တစ္မုဟုတ္ခ်င္း ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားကာ အသုဘရွိပရိသတ္က သၿဂႋဳဟ္မခံဘဲဲအနီးရွိ ဘုန္းႀကီးတစ္ေက်ာင္းေပၚသို႔အေလာင္းကို ပို႔ေဆာင္လိုက္သည္။ မိသားစုအပါအ၀င္ဆရာ၀န္မ်ားက အမွန္တကယ္ေသဆုံးေၾကာင္း မည္သို႔ပင္ အတည္ျပဳေသာ္လည္း ပရိသတ္က လက္မခံခဲ့။ တစ္ေန႔ႏွင့္တစ္ညေက်ာ္မွ် ထားရွိၿပီး ႐ုပ္အနည္း ငယ္ပ်က္လာမွ ညႀကီးသန္းေခါင္လူရွင္းခ်ိန္ အျမန္သၿဂႋဳဟ္ လိုက္ရသည္။
ခင္မာလာ ေသတယ္၊ မေသဘူး ျငင္းခုံၿပီးေတာ႔ မန္က်ည္းကိုင္း လႈပ္ခ်ိန္ သည္လို တေဘာင္ေပၚ သတဲ႔၊ ‘‘ခင္မာလာ မေသေတာ့ ျမင္သာတာေတြက မန္က်ည္းကိုင္း လႈပ္တာေပါ့။ မန္က်ည္းကိုင္းလႈပ္ေတာ့ အႀကီးပိုင္းျပဳတ္၊ အႀကီးပိုင္းျပဳတ္ရင့္ ပုတီးဂိုဏ္းကအုပ္ေတာ့မယ္..’’ ဟူလို..။
ခင္မာလာ ေသ ၊မေသ ဟူေသာ သတင္းပါေသာ သတင္းစာမွာ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေန၀င္းႏွင့္အတူ စစ္ဘက္က အရာရွိႀကီးေတြ တပ္မေတာ္က အၿငိမ္းစားယူေသာ သတင္းလည္းပါရွိ သည္။ ထိုစဥ္ကာလ ျပည္ေျပး ဟု တံဆိပ္ကပ္ခံထားရသည့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏုတို႔ အဖြဲ႕ ကလည္း ျပည္ပမွ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ပိုမိုလာခ်ိန္ ျဖစ္သည္။
တကယ္ေတာ့ ထိုစဥ္ထိုကာလ ဆန္ေစ်းေတြတက္၊ အေထြေထြ စားကုန္ေစ်းေတြတက္၊ စား၀တ္ ေနေရးက အဆင္မေျပ၊ သည္ၾကားထဲ ရာသီဥတုက မေနႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ပူျပင္းေလေသာ အခါ အားလုံးမွာ ေကာလာဟလ မ်ားျဖင့္ ထြက္ေပါက္ရွာၾကသည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ ေအလမ္း ေပၚက ေလမတိုက္ဘဲ လႈပ္သည့္ မန္က်ည္းပင္ကိစၥ ေနာက္ဆက္တြဲ အျဖစ္ ၾကာလွ်င္ လူစုလူေ၀းက ႀကီးသထက္ႀကီးလာၿပီး မေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္သည့္ကိစၥမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာေၾကာင့္ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက မန္က်ည္းပင္ႀကီး၏ အကိုင္းအခက္မ်ားကို ခုတ္ထြင္ရွင္းလင္းလိုက ္ေသာအခါ သစ္ပင္ ေအာက္ရွိ စက္ဘီးျပင္ဆုိင္ေလး ေနရာေပ်ာက္သြားသည္သာ အဖတ္တင္ေတာ့သည္။
ေနဦး…ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာ ဒါမဟုတ္။
(င)
ဟူး… ပူလိုက္တာ..။
ကိုယ္ေရးေနက် မဂၢဇင္း
ေတြ ဂ်ာနယ္ေတြလည္း တစ္ေစာင္ၿပီးတစ္ေစာင္ ျပဳတ္ကုန္ၿပီတဲ့။
ဟူး…ပူလိုက္တာ..။
ကိုယ့္ဆီက စာမူေတြယူထား တဲ့ ထုတ္ေ၀သူေတြလည္း ထပ္ၿပီး အဆက္အသြယ္မလုပ္ၾက..။
ဟူး…ပူလိုက္တာ..။
ဘာမွ လုပ္စရာ မရွိမယ့္အတူ လိုင္းေပၚတက္ၾကည့္ဦးမွ၊ အား ဘာမ်ားသတင္းထူးပါလိမ့္….။
ေဟာဗ်ာ ဘီလ္ကကုန္။ ဟူး…ပူလိုက္တာ..။
ေနဦး…ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္ တာ ဒါမဟုတ္။ ။
------------------
On Fri, 2018-07-06 20:42Issue No.No.1853 Saturday, July 7, 2018
{ 7Day News Page မွ ကူးယူပါသည္။ }
No comments:
Post a Comment